Gå til innhold

skole???


Gjest vilhavanliglivjegog

Anbefalte innlegg

Gjest vilhavanliglivjegog

jeg er 23 og mangler fire fag for å få studiekompetanse. Jeg gikk allmennfag og har aldri jobbet, så jeg kan ikke gå den lette veien, men må ta et 5-timers studieretningsfag og to fremmedspråk, et på 4 timer, et på 5 timer. Og gym.

Jeg gikk gk vanlig. Men siste termin der kom sykdommen(bipolar) og fraværet økte og karakterene sank.

Så gikk jeg vk1. Den gikk rimelig grei, unntatt en del fravær, samt at den ble delt over to år.

Så var det vk2. Den gikk til helvete. Første termin fikk jeg karakterer tross fravær, fordi læreren var grei, andre termin var jeg så og si aldri på skolen.

Så skulle jeg "jobbe" ved service-senter det neste året, men sluttet og gjorde ingenting det året, jeg var så dårlig. Så startet jeg på ny frisk på et privat voksengymnas for å få studiekompetanse. Det gikk til helvete igjen fordi jeg ble tykk av medisin og skiftet og ble aldri bra.

Så til i fjor manglet jeg seks fag.

Tok to av de på en skole beregnet for elever med psyk.lidelser.

Så skulle jeg ta resten i år. Trodde jeg. Men de hadde bare to av fagene. Det tredje hadde de på gk-nivå, som jeg tok for sju år siden. Det fjerde skulle jeg ta som privatist, men det var jeg forberedt på. Men dette siste faget er et jeg ikke tror jeg klarer ta som privatist. Tysk. Jeg vet ikke hvordan jeg leser på tysk alene. Og jeg jobber bedre på skolen, enn hjemme. Er ikke så strukturert av meg.

1. Skal jeg bare prøve?

2. Skal jeg forte meg å sende ved et søknadsskjema til privatgymnaset jeg gikk på for to år siden og ta de fire manglende fagene der? Det gikk bra der første månedene da jeg brukte en medisin, da jeg slutta med den, da gikk det dårlig. Fikk ignen karakterer første termin, kanskje bare i et fag, og sluttet iløpet av siste mnd i andre termin, og ble forresten tvangsinnlagt med alvorlig depresjon og psykotisk symptomer. Men så fikk jeg litium og da etterhvert gikk alt kjempebra... så

ifjor jeg var stabil som bare det i førstningen, men hender jeg blir litt dårlig og klarer ikke komme meg opp av senga/ut av huset, og får fravær, så er så usikker om det er verdt å prøve gå på privatgymnas igjen. Jeg burde klart det, jeg brukte å ha toppkaraktrer! Men det er tross alt 7 år siden det begynte gå nedover. Og det koster mye penger, jeg går på rehabiliteringspenger og er ikke så rik liksom. Dessuten har jeg fått dem i 4 år så kanskje det plutselig blir stopp, så da burde jeg ha studiekompetanse så jeg kan søke høyskole og få vanlig studielån...

Og så blir så bortkastet hvis jeg ikke klarer det. Men jeg SKAL klare det.

Eller skal jeg gå to usle fag på skole for elever med psyk.lidelser og så liksom klare siste året tysk som privatist i tillegg til 5-timers engelsk vk2 som privatist.... Jobber mye bedre på skole, enn alene. Nei, vet ikke jeg.

hjelp....

Jeg kunne gått de to fagene på denne skolen i år, og så de to neste på privatgym. til neste år.

Det ville jeg klart, og da ville jeg bli ferdig.

Men det tar så lang tid og jeg var oppsatt å bli ferdig med vgs i år! Føler meg veldig dum som ikke er ferdig enda! Det hemmer meg sosialt, folk blir vel litt paff av å høre at jeg tar opp fag for 4 året og nå kommer det til å bli et femte og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Talk is cheap

1. Ja

2. Søk i dag

Du virker motivert til å prøve og dessuten har du ingenting å tape. Tenk på alle fordelene du får når du har fullført.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror du kan klare alle fagene på ett år, så synes jeg du skal ta kontakt med det private gymnaset du gikk på høre om de har plass. Du kan ennå rekke å få være med fra starten av skoleåret.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilhavanliglivjegog

Hvis du tror du kan klare alle fagene på ett år, så synes jeg du skal ta kontakt med det private gymnaset du gikk på høre om de har plass. Du kan ennå rekke å få være med fra starten av skoleåret.

Lykke til!

vet du hvor man får ta rett kopi av karakterer? må sende med dem, men de må jo ha stempel et sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hvor man får ta rett kopi av karakterer? må sende med dem, men de må jo ha stempel et sted...

Før fikk man på posthuset, men det er muligens avskaffet...

Dersom kommunen din har såkalt servicetorg, så gjør de det kanskje.

Noen ganger er det enkleste å møte opp på skolens kontor med orginal og kopi, slik at de selv kan bevitne at det er riktig kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melancholy

Hei du!

Det virker som du er motivert til å gjøre dette. Dette klarer du vet du!

Jeg vil anbefale deg å ringe skolekontoret i fylket du holder til i. De har kontor i fylkeshuset. Der kan de informere deg om muligheter for voksenopplæring. Selv har jeg gått kveldstid på en videregående skole der jeg bodde for å ta opp fag. Det kostet kun 200 kroner pr. fag i kopigebyr, og man får standpunkt og eksamenskarakterer gratis om man velger å ha elevstatus.

Rett kopi får du på skolen din, politistasjon eller postkontor. Mulig andre også.

Ønsker deg lykke til!

Fra en som har stampet i manglende fag selv og som nå går andre året på universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...