MSU Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hei, Jeg sliter noe voldsomt med gjentatte urinveisinfeksjoner. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt det de siste to årene, men det virker som om jeg aldri skal bli bra igjen! Hver gang jeg går til legen får jeg antibiotika som jeg tar og da er jeg bra en stund, men så blusser det opp igjen! Begynner å bli litt lei nå, har du noen råd om hva jeg bør gjøre??? Sist jeg var hos legen fikk jeg resept med to uttak, men de har jeg selvfølgelig brukt opp.....Tok en kur før jeg dro på ferie for ca tre uker siden. Ble bra, men nå er det påan igjen! Begynner å bli litt redd for at det er noe alvorlig, har dessuten hørt at man kan bli steril av det!?! Har sluttet med p-piller, da vi ønsker oss barn, men det er vel ikke så bra å bli gravid hvis man har en infeksjon? På forhånd tusen takk for hjelpen! Mvh Marianne Sundby 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195372-urinveisinfeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Først vil jeg avlive noen myter; 1) ukompliserte urinveisinfeksjoner, dvs kun i nedre deler av urinveiene (f.eks ikke nyrebekkenbetennelse) gir ikke fare for nedsatt fruktbarhet. 2) Antibiotikakurer gir ikke fare for nedsatt fruktbarhet, men enkelte typer skal ikke brukes i visse deler av svangerskapet. I ditt tilfelle bør du være 100% sikker på at du f.eks ikke har en clamydia-infeksjon; regner med at du og legen har snakket om dette. Det er også viktig at det taes bakterieprøver av urinen hver gang slik at du kan få en svakest mulig kur som bakteriene i urinen din ikke er eller blir motstandsdyktige mot. Forhør deg om dette er gjort. Det er viktig å finne om du har raske tilbakefall ( innen 2 uker) som kan være tegn på at alle bakteriene ikke har dødd av kuren. Eller om du smittes påny lett. Sistnevnte kan skyldes at du f.eks blir lett sår rundt urinrøret ved samleie, og at bakterier fra endetarmsområdet blir ført frem mot denne åpningen. Bruk glidekrem for å hindre friksjon, be partneren din om grundig hygiene, og bruk en periode samleiestillinger som irriterer urinrørsåpningen minst mulig. Tiss alltid umiddelbart etter samleiene. Du kan forebygge at bakteriene liker seg i urinveiene ved å bruke rikelige mengder C-vitaminer ( 1g/dag), samt drikke tranebær juice/te daglig. Viktig å ikke fryse på bena. Eventuell sårhet i underlivet kan skyldes mye vask og fuktighet som kan bane veien for sopp ( huden blir rød, hvitlig belegg/utflod); dette kan du behandle selv; spør på apoteket. Prøv å unngå såpe; bruk evt. oljebaserte intimsåper max en gang daglig. Spørsmålet er om du skal utredes mtp om det er noe anatomisk feil med urinblære/urinledere. Men dersom du ikke har hatt påfallende mange infeksjoner tidligere i livet, vil jeg tro at du nå "bare" har kommet inn i en uheldig sirkel som må brytes med nevnte råd. Dersom du planlegger graviditet bør du forøvrig begynne å ta en folsyre-tablett på 0,4mg daglig. Det gjør ikke noe om du har blærekatarr ( cystitt eller NEDRE urinveisinfeksjon) når du blir gravid, bare de ikke behandles med kurer som kan være skadelig for fosteret. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195372-urinveisinfeksjon/#findComment-1370374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.