Sløv&Sliten Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hei, jeg er en gutt på 23år. Problemet mitt er at jeg er konstant trøtt og sliten. Jeg greier meg greit nok igjennom arbeidsdagen, men så fort jeg kommer hjem mister jeg tiltaket og har mest lyst til å sove. HAr ved flere anledninger sovnet rett etter jobb for så å sove til jeg skulle på jobb neste dag. Det begynner å bli ganske tungt å ikke ha tiltaket for å gjøre det man egentlig skulle hatt lyst til. Og at nesten all fritiden blir sovet bort gjør at jeg aldri får koblet helt av. Er til tider også litt deppa, men må påpeke at det ikke er noen lei av livet tanker. På forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195417-tr%C3%B8tt-og-sliten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg synes du skal gå til fastlegen din med denne problemstillingen. Det er viktig å utelukke fysiske årsaker til trøttheten. Lavt jernlager/stoffskifte, feil med blodsukkeret, kroniske lavgradige infeksjoner eller annen sykdom bør utelukkes med endel blodprøver. Sover du godt? kan det tenkes at du snorker eller har "pustepauser" eller såkalt "søvnapnoe" nattlig?; dette kan gi betydelig slitenhet. Videre bør dere diskutere trivsel på arbeidsplassen. Om du får nok opp-backing og oppmuntring av kolleger/ledelse. Sier du for mye "ja"? Hvordan er kostholdet ditt? Svært mange unge mennesker får i seg for mye sukker, ugunstig fett og for lite vitaminer/anti-oksydanter. Skul litt til diett-forslagene til Fedon Lindberg. Ta omega-3 tilskudd daglig. Den nye antio-oksydant tabletten Avantgarden er lovende ( fåes i helsekost-butikker - en god helseinvestering). Prøv å få litt mosjon; selvom dette kan være tøft når du er sliten etter jobb. En tur i naturen er energi-givende, selv for de som jobber med tungt kroppsarbeid. Prøv å hold døgnrytmene. Ikke sov mer enn ca 9 timer, heller ikke i helgene. Ikke bruk alkohol som avslapningsmiddel ( heller ikke andre rusmidler - de øker depresjons-faren). Ta rødvin fremfor øl. Prøv å vær sosial med venner. Sørg for at du ikke kommer i en situasjon der du hele tiden tapper mer energi enn du påfører deg selv. Kun jobb og søvn er lite tilfredsstillende. Mennesker trenger sosial og kulturell input. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195417-tr%C3%B8tt-og-sliten/#findComment-1370382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.