Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er kvinne, 42 år, som sliter med diarè og ubehagelige brystsmerter. Jeg våknet en natt for ca.10 døgn siden av at akutt oppkast. Dagen etter følte jeg meg bedre, men alt ble rask erstattet av diarè. Diarèen er tynn og inneholder ufordøyede matrester. Mellom 10 og 15 toalettbesøk pr. døgn. Jeg føler meg slapp og deprimert, har svettetokter/kuldegysninger (ikke feber) og det hele har vedvart ustanselig til nå. Jeg har oppsøkt fastlege to ganger, men får kun sykemelding. Han sier det vil gå over av seg selv. De siste to døgnene har jeg hatt ubehagelige brystsmerter like før jeg må på do - det presser over brystkassen og går helt ut i fingerspissene. Jeg føler at jeg må holde pusten. Armene døvner og jeg får smerter helt opp til tinningen. Det er skremmende, men gir seg når jeg får tømt magen.

Sluttet å røyke for ni mnd.siden, men har hatt en liten sprekk den siste måneden. Jeg har ikke vært utenlands. Jeg har akkurat vært gjennom et samlivsbrudd. Ingen spesielle sykdommer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195446-diar%C3%A8-og-brystsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Håper du er bedre nå. Oppkast og diare skyldes oftest virus, men varigheten plier å være max 3-5 dager. ved såpass langvarig og kraftig diare bør det etter min mening taes prøver fra avføringen din for å se om det er spesielle bakterier, f.eks Salmonella. Dersom du ikke har feber eller blod i avføringen bør såpass kraftig diare stoppes med immodium; fåes reseptfritt på apoteket. Ta en pille etter hver løse avføring, men max 8 per døgn. Brystsmertene KAN skrive seg fra ømme muskler i mellomgulvet etter bruk av magemuskler i forbindelse med diare og oppkast. Kanhende er du litt dehydrert. Dersomdette ikke går over bør du for ordens skyld få undersøkt hjertet. Sportsdrikker er greitt å drikke ved dehydrering, likeledes blåbærsaft om det skyldes diare. Prøv også å få i deg endel biola-melk, dette gjenoppretter tarmfloraen. Unngå søt (vanlig) melk noen uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...