Gå til innhold

Jeg vil til psykolog, - tror jeg...


Gjest Plit

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med tungsinn, lav selvtillit og usikkerhet i forhold til ekteskap siden tidlig i vår. Kuliminerte i mai med kollaps og sykmelding med "utbrent" som diagnose. Jeg trodde lenge at det var jobben som hadde slitt meg ut, men innser nå at jeg har problemer med meg selv som jeg må få hjelp til å løse.

Jeg klarer ikke en gang lenger å gå tur uten at jeg havner i en ond sirkel med depressive tanker og fortvilelse over hvor mislykket jeg er, hvilke "krav" som stilles til meg fra ektefelle og hva jeg må endre for å bli lykkeligere.

Jeg vet ikke en gang hvor jeg skal begynne.... Vi har et relativt godt ekteskap, men jeg tror jeg over tid har satt for harde krav til meg selv om å bli en annen enn den jeg er for å bli elsket..... Vi har snakket mye i det siste, og hun vil bare at jeg skal bli frisk - hun vil på ingen måte ut av ekteskapet, men har problemer med den del "nykker" jeg har. Noen av dem er kanskje mindre viktige, men en del har jeg forståelse for at kan være slitsomt å leve med - det synes jeg selv også.

Det er en fortvilet situasjon og jeg vil jo innerst inne bli bedre på de områdene jeg får pepper; mer sosial, gladere, bedre fysikk (er overvektig), mer aktiv, flere venner - eller rettere sagt; i det hele tatt få meg noen venner - har ingen.... Men akkurat nå har jeg ikke overskudd til å endre noe - jeg har mer enn nok med å finne igjen meg selv i det kaoset som finnes oppe i hodet mitt.

De fleste dager er bra - i hvertfall så lenge jeg har noe fornuftig å drive med. Men jeg faller veldig fort inn i spiraler med tungsinn og depresjon hvis jeg går uvirksom, og jeg har derfor tatt initiativet til å begynne å jobbe igjen. Det føles riktig, men samtidig er jeg redd for at dette bare er å skyve ting under teppet, og som kona sier - det kommer jeg til å snuble i en dag.

Jeg tror jeg kommer til å ringe fastlegen min i dag for å spørre om muligheten til å få hjelp av psykolog, men jeg vet ingenting om dette. Hva innebærer dette? Kan jeg velge hvem jeg vil gå til? "Alle" sier det er lange køer - hvor lange, noen erfaringer? Hva slags hjelp kan jeg vente å få - vil ikke gå på medisiner....? Hvor lenge må jeg gå der? Hvor ofte?

Mye sprøsmål, men jeg vet ingenting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje jeg vil anbefale deg å gå til en Gestaltterapeut. De jobber med med å hjelpe klienten på vei til å se nye muligheter osv. Gestaltterapeuter tror jeg ikke det er lang venteliste på å få komme til.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg vil anbefale deg å gå til en Gestaltterapeut. De jobber med med å hjelpe klienten på vei til å se nye muligheter osv. Gestaltterapeuter tror jeg ikke det er lang venteliste på å få komme til.

Lykke til:-)

Det har jeg aldri hørt om - hva gjør de? Utdannelse? Er skeptisk til "alterntiv" behandling, dvs. tankefelt, aura og tjo og hei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hørt om - hva gjør de? Utdannelse? Er skeptisk til "alterntiv" behandling, dvs. tankefelt, aura og tjo og hei...

Dette er ingen alternativ behandling, men samtaleterapi som vil hjelpe deg til selv å se løsninger på problemene. I endel tilfeller vil jeg tro dette fungerer bedre enn å gå til vanlig psykolog (må legge til at jeg ikke er noen ekspert på området, men har lest litt om det gjennom utdannelsen min)

Her er en fin link som kan forklare deg hva Gestaltterapi går ut på:

http://www.helhetsterapi.no/index.php?name=gestaltterapi

Håper du blir litt klokere nå :-)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen alternativ behandling, men samtaleterapi som vil hjelpe deg til selv å se løsninger på problemene. I endel tilfeller vil jeg tro dette fungerer bedre enn å gå til vanlig psykolog (må legge til at jeg ikke er noen ekspert på området, men har lest litt om det gjennom utdannelsen min)

Her er en fin link som kan forklare deg hva Gestaltterapi går ut på:

http://www.helhetsterapi.no/index.php?name=gestaltterapi

Håper du blir litt klokere nå :-)

*klem*

Takk for gode råd og klem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...