Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne på 32 år som i alle år vært plaget av munnsår. Disse dukker opp ca. hver tredje måned, alltid på venstre side av munnen. Jeg har imidlertid hatt stor nytte av Zovirax salve, som jeg har fått på resept fra legen min, denne salven stopper regelrett begynnende munnsår hos meg.

For et par dager siden startet et nytt utbrudd, som jeg behandlet på vanlig vis. Men i går begynte jeg plutselig å få blemmer oppe på det venstre kinnet. Jeg antok at dette på en måte måtte være et slags munnsår (herpes) også, og gikk dermed i gang med å smøre på salve. Det viste seg imidlertid at denne ikke hadde samme effekt her, så nå har jeg et stort utslett bestående av masse små blemmer som koker og stikker, på venstre kinn. Meget plagsomt! Jeg spør: Er dette det samme og hvorfor virker ikke salven her?

Jeg kan legge til at jeg samme dag som dette utbruddet kom, var plaget med en generell Betent følelse i hele kroppen på venstre side. Dvs. en doven følelse i ansiktet, halsen, venstre arm og bein. I tillegg ilinger nedover i det venstre beinet og i ansiktet. Dette har jeg også kjent ved vanlige utbrudd av munnsår, hvorfor det ?

Vneelig hilsen Piani

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195484-utslett-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Er man først smittet med herpes-virus blir man ikke KVITT viruset. Etter utbrudd trekker det seg tilbake og ligger lagret i visse nerveknuter. Hos deg har tydeligvis nerven til den ene siden av munnen vært innvolvert. Viruset spres utover nerven når immnforsvaret er nede. Dette kan være pga annen infeksjon i kroppen, fordi man er sliten eller huden utsettes for direkte sollys. Noen kvinner opplever at flere av disse faktorene, og særlig i premenstruell faste kan gi utbrudd. Trolig burde du hatt tabletter for utslettet i ansiktet. Det du opplevde gjenspeiler nok at viruset har spredt seg mer utover enn vanlig. Kanskje du bør få tatt en generell helsesjekk for å se etter eventuelle unerforliggende årsaker. Snakk med fastlegen din om du kanskje burde hatt en 5 dagers kur med anti-virus tabletter liggende for å døyve et eventuelt nytt utbrudd. Tablettene bør taes i løpet av første døgn etter at utbruddet starter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195484-utslett-i-ansiktet/#findComment-1373732
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...