Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha vært hos diverse leger, har jeg nå fått diagnosen Hidradentis av en hudlege på Rikshospitalet - og beskjed om at jeg må belage meg på å gå på antibotika med heller dårlig effekt framover. Ingen annen behandling var visst aktuell, i flg en engelsk bok overlegen referete til (vet ikke navnet på boken - men det var trolig noe leksikon-lignende om hudsykdommer - kapittel 27.82 om Suppurative hidradenitis).

I nettartikkelen om emnet fra Hudpedagogisk senter nevnes imidlertid kirurgi - en mulighet jeg ikke har blitt forelagt.

På legesidene på samme nettsted står det at noen har hatt god effekt av Finasterid 5 mg/d - hva nå enn det er.

Her på Doktor Online nevnes også kortison-behandling.

Jeg har byller i begge armhulene, i lysken, mellom setepartiet, på haken og i pannen. Det er til enhver tid betente byller, og jeg har også "forstenede partier". I tillegg har jeg arr og blåmerker.

Min primærlege stoler fullt og helt på hudlegens vurdering - som for meg i prinsippet betyr status quo og ingen bedring. Jeg har allerede gått på utallige antibiotikakurer, som slår de verste betennelsene ned, men som ikke hindrer nye byller å dukke opp mens jeg går på antibiotika. Med dette som eneste behandling er jeg redd for hvordan jeg kommer til å se ut om et par år. I tillegg til smertene, har det også blitt et hemmende kosmetisk problem - som blant annet gjør at jeg avstår fra intime situasjoner.

Jeg er 36 år og normalvektig, og har hatt byllene i tre år - med betydelig forverring det siste året.

Vet du om noen som kan hjelpe meg - eller som evt kan gi meg en second opinion?

Greier ikke helt å slå meg til ro med det svaret jeg har fått.

På forhånd tusen takk!

PS: Denne mailen er også sendt til deg på helsenett.no-adressen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195543-hidradenitis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

be gjerne om en kontroll for en ny vurdering, ingen blir gretne for det. Hvis du vil ha ny lege ber du om det.

Ta opp med legen mulighten for kirurgi (ikke alle vil egne seg, litt avhengig av hvor lokalisert dette er) og også andre behandlinger som isotretinoin ( Roaccutan). Det er riktig at det er et par artikler om hidradenitt og finasterid ( middel mot mannlig håravfall- Propecia) som har dokumentert effekt hos en liten gruppe pasienter.

Som du skjønner er ikke dette en enkel tilstand å behandle, men det er behandlinger som kan være verdt å forsøke.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195543-hidradenitis/#findComment-1371844
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...