Gå til innhold

Noen som kan loven - særeie/gjeld ?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil sikre meg  - i tilfelle !
Skrevet

Min mann har en hytte som er hans særeie. Det er et lån med pant i denne hytta. Hvordan skal vi gå fram slik at denne gjelden ikke legges til vår felles gjeld ved en eventuell skilsmisse da vi skal dele felles bolig og felles gjeld? Vi har ektepakt - må dette spesifiseres der eller gjelder dette lånet automatisk ham personlig og hans særeie ?

Hvordan deler dere andre som har felles økonomi utgiftene på et særeie. Jeg synes det går på bekostning av vår felles økonomi når han bruker penger på utbygging, reparasjoner, fornyelser etc. på et sted som han i etterkant kan selge med større fortjeneste fordi han har brukt felles midler til å ruste det opp?

Noen som har erfaring med dette eller tilsvarende og har funnet gode løsninger ?

Skrevet

Dette reguleres av ekteskapsloven §58.

Utgangspunktet er at gjelden han har som er tilknyttet hans særeie ikke kan trekkes fra han del av felleseiet. Dersom verdien av særeiet ikke dekker gjelden, kan det overskytende gå til fradrag i hans del av felleseiet.

Ønsker dere at han uansett ikke skal kunne trekke noe fra felleseiet, må dette reguleres i ektepakt. Det er full avtalefrihet her. Husk å tinglyse ektepakten, slik at den også er gyldig i forhold til evt. kreditorer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...