Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. For 1 1/2 år siden fikk jeg en sleng i nakken etter at et barn "kastet" seg over meg. Jeg var sykmeldt til i sammen 7 uker, og er til dags dato ikke bra, men står på. Jeg har store problemer med nakke og mellom skulderbladene, mange låsninger. Når jeg har mye vondt føles det som det brenner i nakken, jeg får vondt i hodet blir svimmel, og skulderbladene kjennes som de blir presset sammen. Knoklene i ryggraden før det buer inn mot nakken er svært ømme, spes. den på toppen av buen. Har vært og tatt røntgen, men de finner ikke noe. Da dette skjedde var det å ligge best. Begynte jeg å gå eller sitte fikk jeg straks en stikkende smerte på dette punktet. Jeg har fått dårlig hukommelse og er slepphendt, og føler at det er vanskelig innimellom å fokusere blikket, men vet at synet ikke er forandret( for det trodde jeg, og fikk det sjekket). Blir fort irritert og lei meg når jeg har vondt. Min fysioterapaut mente det kunne være en sprekk i en mellomskivevirvel, så det var hun som fikk meg til stort sett å ligge og ikke bære i en periode, og dette hjalp på den stikkende smerten. Har stort sett låsninger i øvre del av rygg(skulderblader), får løst de opp, men kommer raskt tilbake. Har heller ikke råd å gå til manuellterapi så ofte. Hva har skjedd med meg, og kan noe gjøres. Dette plager meg en god del.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19557-nakkesleng/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære Lini !

Slike plager er erfaringsmessig svært vanskelige å få bukt med. Trøsten er at det ikke er farlig, og at det nesten alltid blir bedre med tiden. Såvidst jeg vet er det imidlertid aldri dokumentert at noen spesiell behandling hjelper. Fysioterapi og fysisk aktivitet er likevel oftest av det gode.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19557-nakkesleng/#findComment-86153
Del på andre sider

Kjære Lini !

Slike plager er erfaringsmessig svært vanskelige å få bukt med. Trøsten er at det ikke er farlig, og at det nesten alltid blir bedre med tiden. Såvidst jeg vet er det imidlertid aldri dokumentert at noen spesiell behandling hjelper. Fysioterapi og fysisk aktivitet er likevel oftest av det gode.

Hei Lini,

jeg har fikk nakkeskade for 13 år siden, og har prøvd en del ulike behandlingsformer. Kiropraktikk kan hjelpe hvis du har vonde låsninger, likeså fysioterapi. Selv synes jeg bedringen var så kortvarig (kun to-tre dager), så jeg sluttet med denne behandlingen. Det jeg synes jeg har hatt best resultater av, er mensendieck gruppetrening. Her lærer man hvilke bevegelser som bør unngås, avspenning og bevisstgjøring på om musklene virkelig er avslappet eller ikke (Du har sikkert merket at du blir verre hvis du går og spenner deg, f eks på en veldig kald dag. Ofte er man ikke bevisst på om man spenner seg eller ikke.). Man får også trent på en måte som ikke gjør smertene verre.

Jeg synes også vanngymnastikk og ridning har hjulpet. Skal du ri og er nybegynner, må du ta det veldig forsiktig, og passe på at du ikke spenner deg. Da gjør det vondt verre. Klarer du å slappe av og følge hestens bevegelser, blir du sterkere i rygg- og nakkemuskler, og mer bevegelig.

Det som hjelper mest, er kanskje å forebygge smertene ved å ta hensyn i det daglige.

Pass på at du ikke har armene over skulderhøyde mer enn nødvendig. Føner du håret, så bøy deg frem slik at hodet henger nedover, så slipper du å løfte armene. Vær forsiktig med å henge opp tøy etc. Det hjelper også å bruke gode sko, helst med god støtdemping i hælen. Da slipper du å få så harde støt oppover i ryggsøylen når du går på hardt underlag.

Prøv deg frem slik at du finner en god hodepute som passer deg, så du sover best mulig.

Skal du bære, så bær helst vekten inntil kroppen din, slik man bærer et barn. eventuelt med armene hengende. Ikke bær en tyngre veske hengende over den ene skulderen.

Lykke til og god bedring!! (Det er mulig å bli bedre, om ikke bra.)

Hilsen Ingrid

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19557-nakkesleng/#findComment-86649
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...