anettep Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hei!!Min mor på 46 år har et svært lavt blodtrykk. Det laveste vi har målt det til er 88/53... Puls er normal. Hun har vært i kontakt med fastlegen sin og hun sier at hun må drikke mye vann og spise frukt. Har fulgt opp dette rådet, men blodtrykket stiger ikke. Hun har den siste tiden gått kraftig ned i vekt. (ca. en kilo i uka). Hun er ikke overvektig. Hun føler seg ikke så veldig svimmel, men det tror hun selv er fordi hun har gått med lavt blodtrykk i mange måneder. Kan nevnes at hun har diagnosen fibromyalgi. Syns det generelt er veldig lite informasjon om dette emnet, så jeg håper noen kan svare meg her! Tusen takk på forhånd! Hilsen bekymret datter, 22. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195722-alt-for-lavt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 7. september 2005 Del Skrevet 7. september 2005 Svar til AnetteP. Noen av oss vil kunne ha blodtrykk godt under gjennomsnittet hele livet, og uten å få symptomer av det. Du anfører ikke noen plager som kan relateres til det lave trykket hos din mor. Det vil være av stor interesse å registrere hennes trykk gjennom et helt døgn (kan gjøres ved de fleste legekontor). Jeg regner med at din mor`s lege har vurdert endel spesielle årsaker til lavt blodtrykk. Bl.a. finnes det enkelte binyrehormon-forandringer som kan påvirke blodtrykket i betydelig grad. Det er ikke noe mål i seg selv å heve et blodtrykk som ikke gir personen symptomer. Jeg regner med at hun i gjennomsnitt ligger adskillig over det laveste du angir. Jeg forutsetter at det blir vurdert hva som er årsaken til hennes betydelige vekttap. Personer med særlig lave blodtrykk anbefales ofte å drive regelmessig både aerob (kondisjonskrevende) og styrketrening. Ofte har kvinner liten muskelmasse og profitterer spesielt på å øke sin muskelkraft. Fibromyalgi er en form for samlediagnose som ofte tolkes forskjellig, og som det er stor usikkerhet og uenighet om. Hvorvidt hennes muskel-skjelett-plager har noen effekt på hennes blodtrykk og vekttap er det ikke mulig å ha noen mening om uten selv å undersøke pasienten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195722-alt-for-lavt-blodtrykk/#findComment-1388195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.