victor30 Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Hei. Jeg har vært plaget av herpes keratitt simplex type 1 tror jeg dette heter i høyre øye i ca 5 år nå. Det var hyppig i starten når jeg fikk dette men nå går det lengere og lengere mellom hvert utbrudd og det er også veldig mye svakere. Nå har det vært ca 1.5 år siden sist gang og nå i starten av august fikk jeg et utbrudd. Dette satte jo seg selvfølgelig i syns aksen og nå har jeg et arr der. Dette gjør at jeg har skikkelig tåke syn og det hjelper ikke med briller i det hele tatt uansett styrke pluss eller minus. Dette kom jo utrolig ubeleilig da jeg skal søke Politihøyskolen nå i år. Og der må man jo ha godt syn mindre enn 0.5 i korreksjon. Derfor lurte jeg på om det det finnes en plass jeg kan få hjelp til å ta en laser korreksjon? Har blitt fortalt at jeg egentlig må vente 1 år før jeg kan gjøre noe slikt etter et utbrudd av herpes. Stemmer dette? I så fall er det ingen mulighet til å få hjelp til å korrigere synet noen plasser ? Plages veldig mye med hodepine etter at dette nå har skjedd da jeg sliter veldig med fokus på det øyet som ble angrepet. Kan du gi meg noen tips eller hjelpe meg ? Vil det med litt tid bedre seg eller er løpet litt kjørt med tanke på at hornhinnen reparerer seg igjen ? Er litt fortvilet nå. Hilsen Geir Jørgensen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195730-herpes-keratitt-i-%C3%B8yet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Dessverre er det slik at herpes-virus på hornhinnen ( keratitt) kan gi tåket hornhinne og tåkesyn som varig konsekvens. Så vidt jeg vet kan ikke dette opereres sålenge det er fare for tilbakefall, et ny-operert øye er enda mer sårbart dersom det skulle tilkomme et nytt oppbluss av viruset. Men det er mye nytt innen laser-kirurgi og anti-virus-behandling, så jeg synes du skulle få øyelegen din til å forhøre seg med f.eks øyeavdelingen ved Rikshospitalet. Er ukjent med hvorvidt laser kan fjærne slike arr du beskriver, eller om du kan dra nytte av ordinær laser-synskirurgi; det vil komme an på hvor store og dype arrene er. Hornhinne-transplantasjon kan gjøres ved sterkt skadete hornhinner, men vet heller ikke om dette er aktuelt i ditt tilfelle. Få fastlegen/øyelegen til å forhøre seg raskt, slik at du vet noe mer før opptaksprøvene skal begynne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195730-herpes-keratitt-i-%C3%B8yet/#findComment-1375160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.