Gå til innhold

Vil så gjerne være tro mot mine egne følelser


Gjest Bertinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Bertinemor

Jeg er en ung jente i begynnelsen av 20 årene. Og jeg har et stort problem, som mer og mer påvirker selvbildet og selvfølelsen min. Og problemet er at jeg klarer ikke å være trofast. Det er helt forferdelig. Jeg har hatt to kjærester, og har aldri vært utro på den måten at jeg har hatt et varig seksuelt forhold med noen, men jeg har kysset andre. Første gang det skjedde var jeg 15 år og vi hadde en pause i forholdet (men en avtale om å holde oss unna andre). Jeg hadde det vondt og endte opp med å kysse en annen da jeg var på fest. Andre gang det skjedde hadde jeg nettopp blitt sammen med kjæresten min etter et kort opphold. Under dette oppholdet hadde han vært med andre og ikke jeg, og etter at vi hadde blitt sammen igjen var jeg på fest og endte opp med å kysse en annen.

I løpet av begge forholdene hadde jeg problemer med å holde meg unna andre når jeg hadde drukket alkohol. Og det blir bare lettere og lettere for hver gang, noe som skremmer meg veldig. Jeg blir uhyre fort tiltrukket av andre mennesker. Det skal ingenting til! Og når jeg er full blir den tiltrekkelsen så sterk at jeg klarer ikke å stå imot. Jeg vil så utrolig gjerne stå imot, men det er akkurat som om jeg ikke klarer å stoppe meg selv! Det er så skummelt, fordi angeren er så sterk etterpå. Det er akkurat som om jeg ikke klarer å være tro mot mine egne følelser! Jeg har møtt en ny gutt nå, og jeg har allerede blitt veldig glad i han uten at vi har blitt kjærester enda. Men allerede har jeg klart å ha sex med en annen gutt, og kysset to andre gutter. Det skjedde sist denne uken, vi danset og jeg kjempet i mot meg selv så godt jeg kunne, men endte allikevel opp med å kysse han en kort gang. Etter det sa jeg at jeg måtte på do og løp ut for å ta taxi hjem. Jeg vil ikke være sånn!! Jeg hater det, og klarer ikke se meg selv i speilet etterpå. Jeg kan ikke gjøre det igjen, for det går utover alt. Jeg klarer ikke å studere eller være sosial.. for jeg misliker meg selv så sterkt. Og fordi den dårlige samvittigheten gnager inni meg hele tiden, jeg fatter ikke hvordan jeg kan gjøre slike ting når det virker som om alle andre (inkludert han jeg er sammen med nå) har en innebygd mekanisme som gjør at de ikke gjør slike ting. Det er akkurat som om uttrykket en gang utro, alltid utro har satt seg oppi hodet på meg og dømt meg til evig utroskap. Hva kan jeg gjøre? Setter veldig stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Kan det være at du stadig trekkes mot andre enn kjæresten fordi du ubevisst søker bekreftelse på deg selv, en slags aksept eller bevis for at du har tiltrekningskraft?

Kanskje er du ikke moden for forpliktende og faste forhold, men burde "rase fra" deg litt først?

Jeg tenker litt "høyt" fordi jeg har vært ganske lik deg. Da jeg var yngre var jeg notorisk utro mot han jeg var gift med, og jeg var definitivt ikke stolt av det. Jeg brukte sex som et middel til enten å få bekreftelse på meg selv, eller for å straffe meg selv.

Det første du kan gjøre er kanskje å kutte ut alkohol, i og med at du sier dette forsterker følelsene (og det river ned hemninger)?

Også lurer jeg på en liten ting..Du skriver i overskriften at du gjerne vil være tro mot følelsene dine, men er det ikke akkurat det du er når du roter litt både her og der med andre?

Mener du heller at du vil være tro mot fornuften din, det du vil skal være dine prinsipper og slik du ønsker å være?

Hvis det siste er tilfelle finnes det ingen lett oppskrift. Du må rett og slett fortsette og jobbe hardt med deg selv og stålsette deg mot impulshandlinger som gir deg problemer i etterkant.

Det krever nok ganske hard og bevisst jobbing fra din side, men det er ikke umulig.

Du får tilgi meg hvis jeg er helt på viddene med dette svaret. Håper du finner utav det og blir venn med deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertinemor

Hei! Kan det være at du stadig trekkes mot andre enn kjæresten fordi du ubevisst søker bekreftelse på deg selv, en slags aksept eller bevis for at du har tiltrekningskraft?

Kanskje er du ikke moden for forpliktende og faste forhold, men burde "rase fra" deg litt først?

Jeg tenker litt "høyt" fordi jeg har vært ganske lik deg. Da jeg var yngre var jeg notorisk utro mot han jeg var gift med, og jeg var definitivt ikke stolt av det. Jeg brukte sex som et middel til enten å få bekreftelse på meg selv, eller for å straffe meg selv.

Det første du kan gjøre er kanskje å kutte ut alkohol, i og med at du sier dette forsterker følelsene (og det river ned hemninger)?

Også lurer jeg på en liten ting..Du skriver i overskriften at du gjerne vil være tro mot følelsene dine, men er det ikke akkurat det du er når du roter litt både her og der med andre?

Mener du heller at du vil være tro mot fornuften din, det du vil skal være dine prinsipper og slik du ønsker å være?

Hvis det siste er tilfelle finnes det ingen lett oppskrift. Du må rett og slett fortsette og jobbe hardt med deg selv og stålsette deg mot impulshandlinger som gir deg problemer i etterkant.

Det krever nok ganske hard og bevisst jobbing fra din side, men det er ikke umulig.

Du får tilgi meg hvis jeg er helt på viddene med dette svaret. Håper du finner utav det og blir venn med deg selv :)

Hei Maire, tusen takk for svar. Tusen takk til alle som svarte på innlegget mitt! Du spør hvorfor jeg sier at jeg vil være tro mot følelsene mine. Grunnen til at jeg sier det er at jeg har veldig veldig sterke følelser ovenfor en annen, men det virker som om jeg ikke er i stand til å være tro mot de følelsene jeg har. Det er kanskje ikke først og fremst han jeg vil være tro mot, men det er meg selv! Man sier jo det at når man er under innflytelse av alkohol, så forsterker det de impulsene og følelsene man har der og da, samtidig som det gjør at man ikke er i stand til å se konsekvenser på samme måte som når man er edru. Og det er dette som skjer med meg. Selvfølgelig kan jeg droppe alkoholen! Men det er ikke den som er problemet, det er meg. Jeg må jo ta problemet ved roten, ikke unngå det som utløser problemet. Dessuten drikker jeg meg ikke kanakas hver gang. Problemet er at jeg kan bli veldig tiltrukket av noen der og da, men den tiltrekkelsen varer ikke lenger enn den kvelden. Når alt kommer til alt så er det en person jeg har veldig sterke følelser for. Det er komplisert.. men som du sier er det nok mer behovet for bekreftelse som er problemet. Jeg bare skjønner ikke hvordan jeg skal overgå det, for jeg har prøvd så mange ganger! Og når jeg tror jeg har klart det, så er det et eller annet som skjer som beviser at jeg ikke har kommet over det i det hele tatt.

Det er mange som har skrevet til meg at jeg bare må få lov til å rase fra meg først. Men det er ikke det som er problemet, jeg har rast fra meg masse jeg! Jeg har elsket en før, og klarte allikevel å være utro. Jeg har møtt en nå, som jeg virkelig ser en fremtid med, og som jeg ikke minst VIL ha en fremtid med, derfor vil jeg skjerpe meg. Men jeg er så livredd for å gjøre noen feil igjen. Jeg er ordentlig ordentlig redd. Jeg vil være tro mot meg selv. Ikke mot fornuften, eller han, men mine egne følelser!

Noen som skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...