Gå til innhold

En ubehaglig overraskelse. NHD


Mihra

Anbefalte innlegg

Jeg satt å leste i behandler journalen min som dekker både sykehusinnleggelser og polikliniske notat. Plutselig ser jeg at en av sykehuslegene har skrevet at jeg har en emosjonell usabil personlighetsforstyrrelse. Dette har jeg aldri hørt om før.

Jeg var veldig deprimert en lengre periode (to år), og ble innlagt flere ganger.

Etterhvert konkluderte min polikliniske behandler med at jeg har en mest sannsynlig har en bipolar lidelse, selv om jeg ikke tydelig har vist noen tydlige tegn på mani.

Jeg flyttet så til en annen by. I skrivet til min nye behandler har han ikke skrevet noe om en pf, kun om bipolar lidelse. Vi har heller aldri diskutert at jeg kunne ha en pf. Han har heller ikke skrevet noe om dette i sine notat.

Altså, det er kun en turnuslege som jeg har møtt en gang som har skrevet dette.

Kan en bare sette diagnoser slik en vil?

Jeg har vært helt frisk i ett år nå.

Fungerer utmerket i sosiale relasjoner, har bygd opp et stort sosialt nettverk i den nye byen.

Jeg har ett velfungerende ekteskap og studerer på universitet.

Å lese om at jeg skulle ha en pf satte meg helt ut!

Her har jeg endelig fått ordnet opp i livet mitt, og alt fungerer. Likevel er det noen som påstår at det er noe fundamentalt galt med personligheten min?

Er det noen mulighet for at jeg kan kreve å få slettet dette fra journalen min?

Utifra min beskrivelse av hvordan liver mitt er nå, kan det tenkes at jeg har en pf likevel?

Håper du kan svare meg. Dette er ikke helt lett å forholde seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår du er frustrert. Slikt er ikke kjekt.

Er denne diagnosen begrenset til den ene siden i journalen. Eller har den spredd seg til andre deler av journalen, andre behandlingsinstitusjoner?

Hva med å kontakte Norsk Pasientforening og eller pasientombudet.

Man må velge sine kamper med omhu. Der kan du kanskje få hjelp til å gjøre et fornuftig valg.

Linker:

http://www.helsenett.no/pasientforening/

http://www.helsenett.no/pasientombud/index.html

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du er frustrert. Slikt er ikke kjekt.

Er denne diagnosen begrenset til den ene siden i journalen. Eller har den spredd seg til andre deler av journalen, andre behandlingsinstitusjoner?

Hva med å kontakte Norsk Pasientforening og eller pasientombudet.

Man må velge sine kamper med omhu. Der kan du kanskje få hjelp til å gjøre et fornuftig valg.

Linker:

http://www.helsenett.no/pasientforening/

http://www.helsenett.no/pasientombud/index.html

mvh

Det står bare akkurat der. Ett sted tidligere står det "observasjonsdiagnose emosjonell ustabil pf".

Kanskje er det rett og slett en lege som har lest for fort igjennom papirene?

Problemet ligger i at jeg er i en konflikt med sykehuset ang. behandlingen jeg fikk av en lege der. Saken er i ferd med å havne i retten. Jeg er redd de kommer til å prøve å bruke denne diagnosen der, selv om det ikke finnes noe grunnlag for den. Vil derfor veldig gjerne få den slettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står bare akkurat der. Ett sted tidligere står det "observasjonsdiagnose emosjonell ustabil pf".

Kanskje er det rett og slett en lege som har lest for fort igjennom papirene?

Problemet ligger i at jeg er i en konflikt med sykehuset ang. behandlingen jeg fikk av en lege der. Saken er i ferd med å havne i retten. Jeg er redd de kommer til å prøve å bruke denne diagnosen der, selv om det ikke finnes noe grunnlag for den. Vil derfor veldig gjerne få den slettet...

Da bør du absolutt ta kontakt med pasientombud og / eller pasientforening.

Ikke dill med dette på egen hånd. Du trenger all den hjelpen du kan få.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her kan jeg virkelig berolige deg.

Husk at hovedhensikten med journalen er fra lege til lege. Da må en også kjenne historikken og sedvane i journalskriving og de begrepene som brukes der.

Vi har innleggelsesdiagnoser, observasjonsdiagnoser, foreløpige/tentative diagnoser, differensialdiagnoser osv.

Tenk deg at du legges inn med sterke smerter i buken, Da kan innleggelsesdiagnosen være "akutt abdomen". I første omgang kan ovservasjonsdiagnosen bli ekstrauterin graviditet/gravid utenfor livmoren, diff.diagnose kan være akutt blindtarmbetennelse eller bukspyttkjertelbetennelse.

Videre undersøkelser kan vise at du har magesår. Du blir behandlet for dette, og utskrivingsdiagnosen = den endelige og korrekte diagnosen er magesår.

Underveis i en utredning skal en vurdere ulike diagnoser som kan ligne på det symptombildet en ser. En god lege skal journalføre sin overveielser/vurderinger.

For meg er det du forteller om helt vanlig journalføring. Det er den diagnosen du har fått ved utskrivelse som teller.

Håper dette var beroligende lesing, og at du nå kan sklå deg til ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...