Gå til innhold

årsaken?


tronderveitj

Anbefalte innlegg

hva er egentlig årsaken til at ungdom får spiseforstyrrelser?

jeg har selv en venninnne som har det, men noen grunn for at hun har det har jeg aldri fått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lille villemo

det sies at det bunner i "psykiske problemer", at det ikke egentlig er kroppen, men noe annet du vil forandre på...men jeg vet ikke jeg... har aldri klart å funnet ut hva det er som skal ha utløst min sf... (nåjaja, jeg har vel kanskje en liten "anelse" da, men...?)

vet du noe om hvordan vennina di har det hjemme osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sies at det bunner i "psykiske problemer", at det ikke egentlig er kroppen, men noe annet du vil forandre på...men jeg vet ikke jeg... har aldri klart å funnet ut hva det er som skal ha utløst min sf... (nåjaja, jeg har vel kanskje en liten "anelse" da, men...?)

vet du noe om hvordan vennina di har det hjemme osv.?

venninna mi har det ganske bra hjemme, har værtfall ikke hørt noe annet. vi deler praktisk talt alt, så det er rart hvis det er noe galt hjemme som kan ha utløst det.

jeg har rett og slett ikke peiling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

venninna mi har det ganske bra hjemme, har værtfall ikke hørt noe annet. vi deler praktisk talt alt, så det er rart hvis det er noe galt hjemme som kan ha utløst det.

jeg har rett og slett ikke peiling..

Kjære tronderveitj

Per i dag er det ikke full enighet om hva som er årsaken(e) til at noen utvikler spiseforstyrrelser. De fleste er imidlertid enige om at det må foreligge disponerende årsaker. Dette kan være familieforhold, genetikk, personlighet, traumer og kultur. Utløsende faktorer kan være slik somopplevelse av tap og konflikt, mobbing og erting, slanking, tidlig eller sen pubertetsutvikling, sterkt prestasjonskrav, endrete livsvilkår. Som du skjønner er det ikke bare en faktor som kan forklare det at en person utvikler en spiseforstyrrelse. Noen har en / får en opplagt forklaring, mens andre aldri helt vil fporstå hvorfor akkurat de skulle få en spiseforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe bra svart til deg...men det kommer sikkert av mange grunner...det jeg synes er litt rart er at du finner ikke sf blandt de fattige, bare blandt de 'rike' og 'perfekte' folka. Desuten er det ofte de som det ser ut som har det bra og egentlig har en fin kropp som får sf, så det er ikke så lett å forklare...Men en ting er hvertfall sikkert, om du skal klare å få sf må du ha en utrolig viljestyrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rochell

Jeg har ikke noe bra svart til deg...men det kommer sikkert av mange grunner...det jeg synes er litt rart er at du finner ikke sf blandt de fattige, bare blandt de 'rike' og 'perfekte' folka. Desuten er det ofte de som det ser ut som har det bra og egentlig har en fin kropp som får sf, så det er ikke så lett å forklare...Men en ting er hvertfall sikkert, om du skal klare å få sf må du ha en utrolig viljestyrke!

hva med det overveldende flertall med bulimi og tvangsspising da?

regner du ikke det som spiseforstyrrelser eller?

isåfall er det omvendt, flertallet med spiseforstyrrelser får det fordi de ikke EIER viljestyrke.

husk at bare 10% av folk med sf, har anoreksi, og 60% av de igjen går over til overspising før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med det overveldende flertall med bulimi og tvangsspising da?

regner du ikke det som spiseforstyrrelser eller?

isåfall er det omvendt, flertallet med spiseforstyrrelser får det fordi de ikke EIER viljestyrke.

husk at bare 10% av folk med sf, har anoreksi, og 60% av de igjen går over til overspising før eller siden.

enig med deg rochell!!!

det er så teit at de fleste tenker på anoreksien som det eneste sf som finnes... det gammeldags lille myte at bare de flinkest og rikest få sf...

Det meste utbredt sf er tvangspising og bulimia, og det er veldig trist at bare de "stakkars" undervektig er "synlige" nok til å få raskt behandlig.

Man kan være overvektig, normal og har det mye værre enn det!!! Det er urettferdig at sistemet fungere slik... man kan jo ha anoreksi og se helt normalvektig ut...

det er helt sprøtt at dette fungerer slik, men i denne verden av bildefokusering, man må gå ned til bunnen for å bli tatt på alvor...

Syns at Jorunn svarte kjempebra!!!

Håper at en dag vi får vite hvorfor får man sf...

Jeg bare vet en ting:

SF er ikke problemet.

SF er LØSNING for problemet...!

feil løsning... dødelig løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med det overveldende flertall med bulimi og tvangsspising da?

regner du ikke det som spiseforstyrrelser eller?

isåfall er det omvendt, flertallet med spiseforstyrrelser får det fordi de ikke EIER viljestyrke.

husk at bare 10% av folk med sf, har anoreksi, og 60% av de igjen går over til overspising før eller siden.

Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte så veldig på tvagsspisnig....men jeg mener du må ha vijestyrke for å utvikle bullimi også. Det er ikke bare bare å spy opp maten etter at du har spist år etter år. Jeg tror du trenger viljestyrke til å begynne å kaste opp maten, å tivinge seg selv til å kvitte seg med noe man egentlig innerst inne vet man har godt av og trenger for å overleve.

Etter å ha gjort det noen ganger blir det kanskje en vane, og du er inne i ondsirkel...

Håper du forstår hva jeg mener...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg rochell!!!

det er så teit at de fleste tenker på anoreksien som det eneste sf som finnes... det gammeldags lille myte at bare de flinkest og rikest få sf...

Det meste utbredt sf er tvangspising og bulimia, og det er veldig trist at bare de "stakkars" undervektig er "synlige" nok til å få raskt behandlig.

Man kan være overvektig, normal og har det mye værre enn det!!! Det er urettferdig at sistemet fungere slik... man kan jo ha anoreksi og se helt normalvektig ut...

det er helt sprøtt at dette fungerer slik, men i denne verden av bildefokusering, man må gå ned til bunnen for å bli tatt på alvor...

Syns at Jorunn svarte kjempebra!!!

Håper at en dag vi får vite hvorfor får man sf...

Jeg bare vet en ting:

SF er ikke problemet.

SF er LØSNING for problemet...!

feil løsning... dødelig løsning...

Mener du at fattige mennesker har lett for å utvikle sf? For dem er det umulig å ha tvagsspinig..det går ikke...de har jo ikke mat nok til det...og hvorfor skulle de ville se tynnere ut (og utvikle anoreksi) når det de ønsker seg mest her i verden er mat? Og hvorfor kaste opp den maten når de først får den?

Jeg er enig i at det er urettferig at de med anoreksi får hjelp først..men der står det ofte om liv og død...egentlig så burde staten sette av penger til behandling av alle slags sf, så alle kunne fått hjelp...så ikke bare de som ser sykest ut får hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at fattige mennesker har lett for å utvikle sf? For dem er det umulig å ha tvagsspinig..det går ikke...de har jo ikke mat nok til det...og hvorfor skulle de ville se tynnere ut (og utvikle anoreksi) når det de ønsker seg mest her i verden er mat? Og hvorfor kaste opp den maten når de først får den?

Jeg er enig i at det er urettferig at de med anoreksi får hjelp først..men der står det ofte om liv og død...egentlig så burde staten sette av penger til behandling av alle slags sf, så alle kunne fått hjelp...så ikke bare de som ser sykest ut får hjelp...

Unskylde meg, men jeg mente ikke at de fattige mennesker har lettere for å utvikle sf... Men det er fakta at tvangspising er mest utbredt hos fattige, fattige spiser mer junkie mat, og store mengde enn rike (snakker om usa og til og med Norge).

det er ikke umulig å ha SF, hallo, snakker du om folk fra Afrika? I norge det gå ann å være "fatig" og ha nok penger til å tvangspiser, kaste opp, eller sulte seg. Mange jo kan jobbe og gå konkurs bare for å ha matorgi og kasteopp, tenk ikke at sf er en ting for fjortis som vil bruke miss sixty bukse, ok? eldre mennesker, vanlig voksendame, gutt, mann, alle kan drive med dette.

"det...og hvorfor skulle de ville se tynnere ut (og utvikle anoreksi) når det de ønsker seg mest her i verden er mat? Og hvorfor kaste opp den maten når de først får den?"

hvorfor???!!!!!

er det noen grunn at man vil ser tynn ut???

Jeg har lydet av anoreksi i 8 år, og har ikke noen ontlig grunn for holde med dette, gjøre ikke dette fordi jeg vil se tynn ut, det er mest psykisk!

Hvorfor kaste opp???!

Folk kan være jævlig fattig og uansett være alkoholiker, narkomann osv. Som er også med sf, det er avhengihet, det er psykisk og det spiller ikke noe rolle om man er fattig, rik, eldre, ung, man, svart, eller hvit...

Det er forskjellige i mange kulturer og sosiell klasse, men dette hindrer ikke at man utvikle en sf.

tenk litt på dette.

ikke alle som lyder av sf driver med dette for å se "tynn" ut. Ikke alle kommer på DOL å skrike at de vil se tynn ut... for meg anoreksien min er basert ikke på moteideallet, for meg det er flukt for andre problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte så veldig på tvagsspisnig....men jeg mener du må ha vijestyrke for å utvikle bullimi også. Det er ikke bare bare å spy opp maten etter at du har spist år etter år. Jeg tror du trenger viljestyrke til å begynne å kaste opp maten, å tivinge seg selv til å kvitte seg med noe man egentlig innerst inne vet man har godt av og trenger for å overleve.

Etter å ha gjort det noen ganger blir det kanskje en vane, og du er inne i ondsirkel...

Håper du forstår hva jeg mener...?

Feil, trenger ikke ha viljestyrke for å kaste opp og få bulimi. Fordi det begynner ikke med at man nå skal gå å kaste opp maten sin!

Det begynner med at slankingen gjør deg jævlig kvalm, så du nesten ikke klarer la være. Og så kommer overspisingen og spyingen. Iallfall var det slik til meg, og jeg har aldri vært innehaver av noe viljestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe bra svart til deg...men det kommer sikkert av mange grunner...det jeg synes er litt rart er at du finner ikke sf blandt de fattige, bare blandt de 'rike' og 'perfekte' folka. Desuten er det ofte de som det ser ut som har det bra og egentlig har en fin kropp som får sf, så det er ikke så lett å forklare...Men en ting er hvertfall sikkert, om du skal klare å få sf må du ha en utrolig viljestyrke!

Jeg har selv anoreksia, men jeg er på bedringens vei og har insett at jeg har et problem jeg vil komme ut av. Jeg fikk det på grunnlag av små problemer. 15 år og hadde ikke fått mensen, når alle andre jeg kjente fikk det da de var 12-13. Hadde ikke kjæreste, syntes ikke jeg var pen, var ikke spes. kul. Gutten jeg så opp til og var dritforelska i kaldte meg bestandig feit, bare på spøk, for jeg var tynn, men det man får høre mange ganger og spes. av drømmetypen det går inn på deg. Jeg begynte å synes at jeg var feit, og bestemte meg for å slanke meg, da kanskje han ville ha meg og jeg ville bli kulere. Jeg praktisk talt sultet meg selv, før jeg klarte å få opp øyna å innså at jeg hadde et problem. Det er ett år siden jeg fikk det nå, og jeg er snart helt kurert. Ble forresten sammen med han gutten. Han er den som har hjulpet meg mest å komme ut av dette. Anoreksia er jævli ille! Ikke hør på hva andre sier om at du er feit, stol på deg selv. Et råd fra en som har vært oppi det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...