Gå til innhold

Morbus Crohn eller Ulcerøs kolitt

Anbefalte innlegg

Jeg har blod og slim i avføringen, slapphet og leddsmerter. Tidligere historikk med netthinnebetennelser (3-4 ganger i året), munnsår og psoriasis. Alle symptomer stemmer med diagnosen jeg fikk av en indremedisiner for ett år siden på at dette er enten Crohn eller Ulcerøs kolitt. Tarm problemene er også sykliske, heldigvis ikke særlig ofte.

Jeg har nå ett nytt utbrudd og lurer på hvilke prøver eller hva jeg skal spørre fastlegen om for å kunne få bekreftet en diagnose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195830-morbus-crohn-eller-ulcer%C3%B8s-kolitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Du bør få en skikkelig undersøkelse for å avgjøre om din sykdom er ulcerøs colitt eller Crohn's sykdom. Prognosen og behandlingen er nemlig ganske foroskjellig ved disse beslektede tilstander. Selv innen de an kelte diagnoser er det meget stor variasjon når det gjelder forløp og i hvilke grad de reagerer på behandling. For å avgjøre dette bør du få henvisning til gastroenterolog eller helst få det undersøkt på et sykehus som har erfaring med disse sykdommene. Det kan gå veldig bra med medisinsk behandling i noen tilfeller men andre reagerer dårlig. Det at utviklingen er knyttet til perioder bør peke i positiv retning. Du bør få en undersøkelse som heter coloscopi, dvs. titte gjennom et instrument som føres inn gjennopm endetarmen, for å se direkte på tarmslimhinnen. Dessuten er det som regel ganske nødvendig med røntgen undersøkelse av tykktarmen. Lykke til og ikke vent for lenge!

• 3 uker senere...

Chron angriper også ofte tynntarmen - er denne undersøkt? Jeg ble lagt inn på sykehus med samme symptomer som deg, fikk coloskopi (undersøkelse av endetarm) og røntgen av tynntarm. Tynntarmen var helt fin hos meg, og jeg fikk diagnosen Ulcerøs Colitt.

Er du blitt satt på medisiner?

Chron angriper også ofte tynntarmen - er denne undersøkt? Jeg ble lagt inn på sykehus med samme symptomer som deg, fikk coloskopi (undersøkelse av endetarm) og røntgen av tynntarm. Tynntarmen var helt fin hos meg, og jeg fikk diagnosen Ulcerøs Colitt.

Er du blitt satt på medisiner?

Jeg har vært til ny undersøkelse hvor det ble påvist betennelse nederst i tarmen, men tykktarmen så fin ut oppover. Ved forrige utbrudd, ble hele tykktarmen pluss overgang til tynntarmen undersøkt. Har ikke mottatt svar på prøvene enda, men legen var rimelig bestemt på at det nå var Ulcerøs kolitt. Har fått Mesasal 500mg til å dempe betennelsene. Dette ga umiddelbart resultater i form av reduserte blødninger og etter 1-2 uker også slutt på slim.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...