Gå til innhold

Kjæresten min har diabetes (langt)

Anbefalte innlegg

Hei

Kjæresten min på 24 år har hatt type 1 diabetes siden han var 12 år.

Vi har nå vært sammen i 1 1/2 år, og jeg har en del spm angående hans diabetes, som jeg ikke synes hn selv svarer meg særlig bra på.

Han tar langtidsvirkende insulin morgen og kveld og kortids etter hvert måltid. Han sier selv at han synes at blodsukkret ligger bra og når han er på kontroller er det vare fine resultat. På de 1 1/2 årene har jeg opplevd at han har fått føling 2 ganger. Siste gangen fikk han det på natten. Han våknet selv, og hadde nok klart å få i seg mat uten hjelp av meg. Det jeg lurer på er hvor mye mat jeg kan gi han ved et sånt tilfelle?? Han spiste 1 banan, 3 brødskiver og drakk et glasss melk. Var dette for mye?? Han sovnet fort etterpå, og sov godt resten av natten.

Jeg bruker å legge merke til at han ligger litt lavt spesielt på formiddagen når vi er på skolen (blanke øyne, kalde hender osc..)

da bruker han å spiese en banan eller en sjokolade, og siden spise lunsj til vanlig tid.

Han spiser kaker og søtsaker i bland men spiser da mindre mat ellers som brødskiver. Er dette skadelig??

Når vi har vært på fest og han har drukket sover jeg dårlig på natten fordi jeg er redd for at han skal få føling og ikke våkne selv (har hørt om folk som ikke har gjort det)

Stemmer det at det er ekstar viktig for han å spise før han legger seg når han har drukket ettersom blodrukret synker ved alkohoinntak??

Til sist vil jeg spørre om det er mer vanlig å ligge lavt enn høyt i blodsukker på morgenen??

Vet det her ble lang, men jeg undrer så mye

På forhånd takk

Hilsen kikki

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19586-kj%C3%A6resten-min-har-diabetes-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stein Vaaler

Hei

Jeg skal prøve å gi noen svar som du vel også bør diskutere med kjæresten din.

Nattlig føling er vel noe av det mennesker med diabetes (og de som lever sammen med dem) frykter mest. Derfor er det viktig å måle blodsukker når man legger seg og spise litt ekstra dersom det er under 6 til 7 mmol/l.

Ved føling vil et glass melk og en brødskive vanligvis være nok. Dersom en spiser for mye (som er ganske vanlig fordi en blir så sulten og engstelig) kan blodsukkeret blir svært høyt i lang tid etterpå.

Noe av det farligste man kan gjøre dersom en har type 1 diabetes er å drikke for mye på fest uten å ta sine forholdsregler. Alkohol gjør at kroppens forsvar mot lavt blodukker svekkes slik at en kan oppleve insulinsjokk om natten eller tidlig neste morgen. Skal en ut å feste er det viktig å ikke drikke for mye, deretter å spise "underveis" og måle blodsukker før en går og legger seg og eventuelt spise mer. Det kan også være lurt å redusere litt på nattinsulindosen - spesielt dersom en har danset på festen. Det er også lurt å sette vekkeklokken på om morgenen til vanlig tid, måle blodsukker og spise litt før en eventuelt sover mer ut over formiddagen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...