Gå til innhold

hva er et tvilstilfelle i forb, m/ sykemelding?

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden sykemeldt "møtt veggen", legen sa til meg at som oftest så finner man ikke noe galt på blodprøver

i slike sammenhenger, selv om man mange ganger kan ha symptomer som skulle tilsi mulige mangler.

jeg kan ikke pr. i dag si at min nåværende jobb har gjort meg syk, men min tidliger jobb samt det å ha et barn som krever enormt mye oppfølging, jeg har ikke noe mer å gi, gråter lett er trett mer eller mindre hele dagen +++, det jeg lurer på er hvordan legen (e) diagnostiserer slike lidelser.

det er jo ikke en direkte sykdom, men man føler seg psyksik syk på et vis, jeg bare lurer på dette for det er jo enkelte tilfeller som er såkalte tvilstilfeller m/ tanke på Trygde kontoret, blir såkalte "møtt veggen" /"utbrent" diagnoser, diagnostisert som psykisk?, eller?

i mitt tilfelle er det jo ikke jobben jeg pr. i dag har som er skyld i at jeg føler meg syk (utslitt), men mer et resultat av en tidligere jobb, forsøkte å gjøre noe med situasjon med å bytte jobb, men det var etter at alt roet seg "at det sa pang"

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Linnea

Det er ikke lett å trekke en eksakt grense for hva som gir grunnlag for sykemelding. Hovedregel er dog at visse medisinske kriterier skal legges til grunn. "Utbrent" diagnosene vil ofte bli kategorisert som psykisk relaterte. Utbrenthet og medfølgende funksjonelle plager og symptomer ofte grunnlag godt nok for en sykemelding. Det viktigste er videre å forsøke å finne årsaker og eventuelt starte riktig form for behandling. Dette innebærer også samtale og eventuelt videre henvisning til psykolog eller psykiater hvis det anses påkrevet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...