Gå til innhold

Slå igjen?


Gjest skolebarnets mor

Anbefalte innlegg

Gjest pedagogisk korrekt?

Noen ganger er det forståelig at barn slår tilbake, men å oppfordre dem til det er galt.

Så det å passivt ta imot slag uten å forsvare seg er det korrekte pedagogiske svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    10

  • frosken

    7

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    2

  • kaffepiken

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest RødRubin

Så det å passivt ta imot slag uten å forsvare seg er det korrekte pedagogiske svaret?

Det finnes ikke noen pedagogiske "korrekte" svar. Jeg sa at det kan være forståelig at noen tar igjen, men det går ikke an å oppfordre barn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pedagogisk korrekt?

Det finnes ikke noen pedagogiske "korrekte" svar. Jeg sa at det kan være forståelig at noen tar igjen, men det går ikke an å oppfordre barn til det.

Siden du i et annet innlegg beskylder andre for å være på pedagogisk bærtur, må du jo kunne henvise til noe som støtter ditt syn.

Eller er det pedagogisk korrekte kun din hjemmesnekrede synsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødRubin

Siden du i et annet innlegg beskylder andre for å være på pedagogisk bærtur, må du jo kunne henvise til noe som støtter ditt syn.

Eller er det pedagogisk korrekte kun din hjemmesnekrede synsing?

Jeg har ikke beskyldt noen for å være på pedagogisk bærtur, og ser ingen grunn til å svare på dette. Hvis du har lyst å studere pedagogikk nærmere så anbefaler jeg deg å gå på biblioteket eller i bokhandelen og skaffe deg bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pedagogisk korrekt?

Jeg har ikke beskyldt noen for å være på pedagogisk bærtur, og ser ingen grunn til å svare på dette. Hvis du har lyst å studere pedagogikk nærmere så anbefaler jeg deg å gå på biblioteket eller i bokhandelen og skaffe deg bøker.

Hva med denne?

http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F5%2F632.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D2727428&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D2727428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du diverse skoler ville tatt det alvorlig at en eller annen skrev brev og sa at det var greit at ungene slo hverandre. De ville le av hele greia. NHD har ikke pedagogisk utdanning, og jeg håper virkelig at med den uvitenheten han skriver her at han ikke kommer til å påvirke pedagogisk praksis noe særlig i fremtiden.

Det jeg ønsket at han kunne skrive til skolene om er at de tar tak i det før det blir så ille at ungene må slå for å forsvare seg. Det er alt for mye jungellov på mange skoler og alt for mange tafatte voksne.

Ønsket var ikke bokstavelig ment. Det var kun et hjertesukk fordi jeg har sett og ser som mye passivitet og godfjottenhet fra skoleledelser.

Iblant har påberoper pedagoger seg et alt for stort monopol på forståelse av barn og generelt allminnelig folkevett.

Mine barn får lov å forsvare seg om ingen andre kan gjøre det for dem. Selvfølgelig.

I norsk rettspraksiss er det også lov å forsvare seg. Du kan faktisk i enkelte tilfeller til og med komme unna med å ha drept noen i selvforsvar.

Hvorfor skal barn har mindre rett til å forsvare seg?

Ville du bare tatt imot bank og ventet på at politiet skulle komme.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødRubin

Det jeg ønsket at han kunne skrive til skolene om er at de tar tak i det før det blir så ille at ungene må slå for å forsvare seg. Det er alt for mye jungellov på mange skoler og alt for mange tafatte voksne.

Ønsket var ikke bokstavelig ment. Det var kun et hjertesukk fordi jeg har sett og ser som mye passivitet og godfjottenhet fra skoleledelser.

Iblant har påberoper pedagoger seg et alt for stort monopol på forståelse av barn og generelt allminnelig folkevett.

Mine barn får lov å forsvare seg om ingen andre kan gjøre det for dem. Selvfølgelig.

I norsk rettspraksiss er det også lov å forsvare seg. Du kan faktisk i enkelte tilfeller til og med komme unna med å ha drept noen i selvforsvar.

Hvorfor skal barn har mindre rett til å forsvare seg?

Ville du bare tatt imot bank og ventet på at politiet skulle komme.

mvh

Nei jeg vil ikke bare ta imot bank, men jeg er meget uenig i NHDs svar at barn bør læres opp til å slå tilbake. Jeg er helt enig i at det går altfor langt mange ganger før noe skjer, og at skolen/samfunnet skjermer for lenge barn med spesielle behov, og det går utover de andre barna. Men jeg reagerer på at en psykiater synes at psykisk syke skal bli slått tilbake.

At noen blir frifunnet pga. selvforsvar er riktig, og jeg har sagt at det er ofte mulig å forstå grunnen til at det blir slått tilbake, men hvis jeg dreper en person så skal det mye til før jeg får bevist selvforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mor til en gutt på 7 år, i hans klasse er det to gutter som er veldig "tøffe" som alle ser opp til. Disse to er ikke noe snille med enkeltpersoner, mest sannsynlig for å bevise at de har en viss "makt", og liker det. De har ennå ikke gått så langt at de slår, men dette kan jo fort skje, hvis de ser at dette gir de en enda større makt.

Jeg sier til min sønn at det er galt å slå i ALLE situasjoner. Det beste er å la noen voksne ta seg av problemet. Problemet er ofte at det ikke blir tatt nok tak i, at de ikke blir tatt på alvor.

I ditt tilfelle ville jeg fremdeles stått på prinsippet mitt om at å slå ikke løser noen problemer, og heller gått en lang vei og jobbet med at de voksne som er i nærheten når dette oppstår virkelig tar tak i problemet, og gjør noe med det.

Å si til et barn at det er i orden å slå, kan få negative følger senere. Vi må huske at vi er deres forbilder, og barn tror alltid at hva deres foreldre sier er det rette.

Barn som ikke er eldre enn dette skal ikke være nødt til å løse et slikt problem selv, da de ikke tenker særlig rasjonelt, og ikke ser konsekvensene av hva slossing kan føre til.

De ser ikke alltid hvor galt dette faktisk er. Hva med å ordne et foreldremøte om akkurat dette, og at det blir satt i gang tiltak for at man heller skal bekjempe mobbingen, og eventuelt slossing. Kanskje litt vanskelig å få til, men når det gjelder barna våre, synes jeg det er vår oppgave som voksne å være våkne nok til å bekjemp slikt med alle midler vi kan, uten at det skal bli ubehagelig for noen av barna.

Trur de barna som er "slemme" ofte er det pga egen usikkerhet, og at de faktisk også trenger støtte og oppfølging, til å snu dette. De er jo tross alt barn disse også, og det er vår oppgave å forme de på best mulig måte.

Ønsker deg og sønnen din lykke til, og håper det vil bli bedre uansett løsningen du kommer frem til. Får så vondt av barn som blir utsatt for dette, de er så uskyldige, og mindrevitende. Mvh

Nei, det er ikke rett å slå, men om mi jente blir slått og det ikke nytter å si ifra til vedkommende at han ikke får slå henne, ville jeg ha rådet henne til å dytte vedkommende bort evt slå igjen, for å vise at hun ikke godtar at noen slår henne.

Barn som blir oppdratt godt slår ikke andre, men i selvforsvar synes jeg det er nødvendig.

Hadde du stått og tatt imot slag på slag uten å forsvare deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du diverse skoler ville tatt det alvorlig at en eller annen skrev brev og sa at det var greit at ungene slo hverandre. De ville le av hele greia. NHD har ikke pedagogisk utdanning, og jeg håper virkelig at med den uvitenheten han skriver her at han ikke kommer til å påvirke pedagogisk praksis noe særlig i fremtiden.

Synes nhd kom med et fornuftig svar. Står du å tar imot slag på slag uten å forsvare deg? Svar ærlig nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødRubin

Synes nhd kom med et fornuftig svar. Står du å tar imot slag på slag uten å forsvare deg? Svar ærlig nå

Ja jeg er helt ærlig når jeg svarer at når barn slår meg så slår jeg ikke tilbake. Jeg har ikke erfaring med voksne som slår, men antar at hvis det var en voksen mann så hadde jeg ingenting å stille opp med og ville ikke foreta meg noe som helst.

Det er mange syke barn ute i skolene som mangler noe mere konstruktivt fra psykiatrien enn det tullesvaret som NHD ga. Tror ikke at han snakker som fagperson når han uttaler seg på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Nei jeg vil ikke bare ta imot bank, men jeg er meget uenig i NHDs svar at barn bør læres opp til å slå tilbake. Jeg er helt enig i at det går altfor langt mange ganger før noe skjer, og at skolen/samfunnet skjermer for lenge barn med spesielle behov, og det går utover de andre barna. Men jeg reagerer på at en psykiater synes at psykisk syke skal bli slått tilbake.

At noen blir frifunnet pga. selvforsvar er riktig, og jeg har sagt at det er ofte mulig å forstå grunnen til at det blir slått tilbake, men hvis jeg dreper en person så skal det mye til før jeg får bevist selvforsvar.

De behøver ikke være psykisk syke da... kan jo være en maktkamp? Barn slår hverandre hele tiden før de voksne korrigerer.

Men man kan lett bli psykisk syk hvis man blir slått masse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødRubin

De behøver ikke være psykisk syke da... kan jo være en maktkamp? Barn slår hverandre hele tiden før de voksne korrigerer.

Men man kan lett bli psykisk syk hvis man blir slått masse da.

Det er ofte det foregår maktkamp, og det er viktig å lære barn at den skal i hvert fall ikke foregå med slåing. Hvem har tenkt å forklare for ungene at de har lov å slå tilbake når det er maktkamp, men ellers ikke? Maktkamp kan også foregå hos et barn med autistiske trekk f.eks. Det er ingen enkel forklaring her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg er helt ærlig når jeg svarer at når barn slår meg så slår jeg ikke tilbake. Jeg har ikke erfaring med voksne som slår, men antar at hvis det var en voksen mann så hadde jeg ingenting å stille opp med og ville ikke foreta meg noe som helst.

Det er mange syke barn ute i skolene som mangler noe mere konstruktivt fra psykiatrien enn det tullesvaret som NHD ga. Tror ikke at han snakker som fagperson når han uttaler seg på den måten.

Klart du ikke slår et barn, det er jo selvsagt....makan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødRubin

Klart du ikke slår et barn, det er jo selvsagt....makan

Jeg svarte på ditt spørsmål. Barn og ungdommer kan slå like fast som voksne. Jeg har opplevd å måtte dra til legevakten etter slag og spark fra en rasende tolvåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Det er ofte det foregår maktkamp, og det er viktig å lære barn at den skal i hvert fall ikke foregå med slåing. Hvem har tenkt å forklare for ungene at de har lov å slå tilbake når det er maktkamp, men ellers ikke? Maktkamp kan også foregå hos et barn med autistiske trekk f.eks. Det er ingen enkel forklaring her.

nei, det er ingen enkel forklaring... :-)

og ingen enkle løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vil ikke bare ta imot bank, men jeg er meget uenig i NHDs svar at barn bør læres opp til å slå tilbake. Jeg er helt enig i at det går altfor langt mange ganger før noe skjer, og at skolen/samfunnet skjermer for lenge barn med spesielle behov, og det går utover de andre barna. Men jeg reagerer på at en psykiater synes at psykisk syke skal bli slått tilbake.

At noen blir frifunnet pga. selvforsvar er riktig, og jeg har sagt at det er ofte mulig å forstå grunnen til at det blir slått tilbake, men hvis jeg dreper en person så skal det mye til før jeg får bevist selvforsvar.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du plutselig snakker om "psykisk syke" i denne sammenhengen. De fleste unger slår fra tid til annen før de har blitt store nok til å innse at dette ikke er akseptabelt i de aller fleste sammenhenger. Hvis du mener at unger som slår er psykisk syke, så omgås du for lite vanlige unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødRubin

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du plutselig snakker om "psykisk syke" i denne sammenhengen. De fleste unger slår fra tid til annen før de har blitt store nok til å innse at dette ikke er akseptabelt i de aller fleste sammenhenger. Hvis du mener at unger som slår er psykisk syke, så omgås du for lite vanlige unger.

Jeg sa ikke at unger som slår er psykisk syke, jeg trakk det frem som et eksempel. At jeg har omgås for lite vanlige barn får meg til å trekke på smilebåndet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at unger som slår er psykisk syke, jeg trakk det frem som et eksempel. At jeg har omgås for lite vanlige barn får meg til å trekke på smilebåndet;)

Du er rask til å trekke barn med spesielle vansker inn i en debatt som vel dreier seg om helt ordinær barneoppdragelse, derav spørsmålet.

Jeg tror små barns oppvekst i for stor grad er preget av kvinner og deres syn på dette temaet. Det hersker nærmest et ideal om en aggresjonsfri tilværelse, og det er neppe et realistisk og sunt ideal. Å finne egnede uttrykksformer for aggresjon og selvhevdelse er derimot et viktig mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...