Gå til innhold

svimmelhet og nærbesvimmelse

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente på 36 år som plutselig ble svimmel og ville besvime på arbeid.Dette startet for omtrent et år siden,og kommer og går med varierende intensitet.Har tatt MR av caput med tinningsben og nakke uten patologisk funn.Har også vært hos øre/nese hals lege uten funn.Jeg går hos kiropraktor siden i desember som fant flere låsninger i nakk/skulder,men svimmelheten har vedvart.Plages fra tidligere av senekjedebetennelse på over/underarm h.side.Det er tatt div. blodprøver som ikke viser noe patologi bla.stoffskifte og jernlager etc.Jobber selv innefor helsevesnet og har vært der i 10 år og trives.Har et godt familieliv og økonomi.Svimmelheten utarter seg som ørhet og blir forsterket av at jeg må konsentrere meg mye,men også ved bevegelse av hodet( blir bla.svimmel når jeg tar rulletrapp)Har selv tatt blodtrykk på jobb etter nærbesvimmelse som viser 140/90,men det har også vært høyere.Ellers kan jeg nevne at jeg er svært plaget av tett nese og bihuler, og bruker allerginesespray.Takknemlig for råd,evt,hvilken videre utredning av problem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/195916-svimmelhet-og-n%C3%A6rbesvimmelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes det kunne være rimelig at du får gjort en døgnmåling av blodtrykket. kanskje varierer det veldig. mest sannsynlig er det lave blodtrykk som gir slike plager du nevner. kan komme etter måltider, dersom du har drukket lite, og/eller reiser deg brått eller står mye stille. Tenker på vasovagalt blodtrykksfall; det er for mye blod enten i tarmene eller bena. Behandling vil være økt væske-inntak; lettere fordøyelig måltid; støttestrømper på bena, ikke stå mye, men heller enten sitte eller gå ( iallfall bruke leggmusklene som returnerer blod til hjertet. Kunne også vært interessant å sett på en glukose-belastning; der man særlig ser etter om du får unormalt lavt blodsukker en periode etter måltider ( hypoglykemi). Behandling vil vre matvarer med lavere glykemisk indeks, og hyppigere, lettere måltider. Høres ikke ut som "karusell-svimmelhet" du har. Les litt om ulike typer svimmelhet her i DOL. Noen blir bedre ved rikelig inntak vitaminer/anti-oksydanter; prøv f.eks Avantgarden som fåes i helsekost-butikker. Kanskje bør du få sjekket elektrolyttene dine; noen har for lite salt-inntak, og kan ha nytte av tilskudd av enkelte mineraler. For mange hjelper det å trene regelmessig; hør med en fysioterapeut som evt. kan lage et riktig program der du trener med ulik puls-intensitet.

Synes det kunne være rimelig at du får gjort en døgnmåling av blodtrykket. kanskje varierer det veldig. mest sannsynlig er det lave blodtrykk som gir slike plager du nevner. kan komme etter måltider, dersom du har drukket lite, og/eller reiser deg brått eller står mye stille. Tenker på vasovagalt blodtrykksfall; det er for mye blod enten i tarmene eller bena. Behandling vil være økt væske-inntak; lettere fordøyelig måltid; støttestrømper på bena, ikke stå mye, men heller enten sitte eller gå ( iallfall bruke leggmusklene som returnerer blod til hjertet. Kunne også vært interessant å sett på en glukose-belastning; der man særlig ser etter om du får unormalt lavt blodsukker en periode etter måltider ( hypoglykemi). Behandling vil vre matvarer med lavere glykemisk indeks, og hyppigere, lettere måltider. Høres ikke ut som "karusell-svimmelhet" du har. Les litt om ulike typer svimmelhet her i DOL. Noen blir bedre ved rikelig inntak vitaminer/anti-oksydanter; prøv f.eks Avantgarden som fåes i helsekost-butikker. Kanskje bør du få sjekket elektrolyttene dine; noen har for lite salt-inntak, og kan ha nytte av tilskudd av enkelte mineraler. For mange hjelper det å trene regelmessig; hør med en fysioterapeut som evt. kan lage et riktig program der du trener med ulik puls-intensitet.

Takk for gode råd i forhold til min svimmelhet. Tenkte jeg også måtte nevne at da svimmelheten oppstod første gang så fikk jeg påvist en stum bettennelse i en jeksel, som gikk opp mot kjevebenet.Holder nå på å rotfylle tanna. Kan disse plagene komme av dette, eller bør det gjøres undersøkelser på om tannbakterier kan ha kommet over i blodbanen? Har til tider frysninger, og når jeg måler temp ligger jeg rundt 37,5.Har også forsøkt Stementil tabl 5mg,med usikker effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...