umbra Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Jeg har lenge slitt med anfall i form av pusteproblemer som reaksjon på en del matvarer, pluss at det kan oppstå ved regn, fuktighet, sterk varme, røyk eller for eksempel når jeg trener (anstrengelse). Jeg får følelsen av å ha bly liggende over brystet - eller som om noen strammet et belte veldig hardt rundt brystkassen min. Jeg har lenge fått astmamedisiner av legen min, men når jeg tar pusteprøver osv hos legen, viser de ikke noe spesielt. Men da har jeg jo heller ikke anfall. Når anfallene kommer, har jeg som sagt store problemer med å puste, det kjennes ut som om jeg hovner opp og slimhinnen blir hard fra bronkiene og helt opp i halsen og det er forferdelig ubehagelig. Det kjennes ut som jeg blir kvalt. Men det er ofte lite slim og hosten er mer bjeffing og hosting til jeg brekker meg enn det er slimhoste. Noen ganger hoster jeg ikke så mye. Det kommer ofte ikke så mye slim opp. Det hjelper veldig å ta astmamedisinene jeg har (jeg får ventoline og Seretide). Lurer på to ting: 1. Kan dette være det som heter stille astma siden det ikke kommer så mye slim? 2. Er det noe poeng å ta forebyggende medisin når anfallene nesten alltid utløses av mat eller ytre faktorer? Jeg tenker at det er lurt å prøve å ikke pøse på med medisiner om jeg ikke trenger det utenom anfallene. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195953-stille-astma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 -umbra. Overømfindlighet i bronkiene (bronkial hyperreaktivitet) er egentlig den fysiologiske bakgrunn for sykdommen astma. Når du trener hardt eller blir utsatt for irriterende ting i luften reagerer de overømfindlige slimhinnene din med økt slimdannelse hevelse og sammentrekning av glatt muskulatur. Dette gir som resultat trange lufteveier. Behandlingen av astma er primært å gjøre noe med denne overømfindligheten, som oftest inhalasjonskortison evt. med tillegg av ett annet inflamasjonsdempende medikament som Singulaire. I Seretide som du får det 2 aktive stoffer, hvorav det ene er det forebyggende cortisonet fluticazone (Flutide). På ditt spørsmål 2, er da svaret at forebyggende medisin er fornuftig regelmessig,for å dempe overømfindligheten. "Stille astma" brukes helst ved forværrelse av astma når vi leger ikke hører den vanlig hvesingen eller pipingen når vi lytter på lungene. Noen har hovedsaklig denne formen for pustebesvær. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/195953-stille-astma/#findComment-1373886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.