Gå til innhold

Hvordan går jeg frem?


peltor

Anbefalte innlegg

Hvordan går jeg frem for å hjelp min datter (16)som selv sier hun har anst? Flink på skolen, lett å like, men ekstremt redd for oppmerksomhet fra andre.Bare det å gå på bussen som sistemann er en utfordring,"tenk om jeg snubbler eller noe slikt",sier hun. Hun er flink i sport,men når hun blir brukt som eksempel av treneren velger hun å slutte. Familiesammenkomster unngår hun når hun kan. Hun vil gjerne ha hjelp, men tør ikke snakke med sin mor som jeg skilte meg fra for 10 år siden. Problemet blir bagatellisert, og psykiatere er bare tull. Jeg vil gjerne hjelpe men er redd det blir oppfattet som kritikk til moren, og at jenta får kjeft/kritikk for å ha pratet med meg. Vanskelig for alle parter, og føler situasjonen veldig låst. Er redd den ellers å kjekke jenta skal stenge seg helt inne fra omverden om dette går for langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette heter sosial fobi/angst.

Fastlegen henviser til behandling.

Grensen mellom barne-og ungdomspsykiatri og voksenpsykiatri går de fleste steder ved 18 år.

Dette går sannsynligvis ikke over av seg selv.

Søk hjelp jo før jo eller.

Sosial fobi er den vanligste av alle angstlidelser og rammer omtrent 10% av befolkningen.

Vanligste debutalder er 13-15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykojenta

For det første er det kjempefint at du bryr deg om din datters ve og vel.

Det tror jeg hun setter pris på, selv om hun evt. ikke uttrykker det!

Kan du ikke spørre jenta di og hun kunne tenke seg å prate med helsesøster på skolen da? Tilby deg å ringe helsesøstera på forhånd å forklare situasjonen.

Etter alderen å bedømme er hun nå på Videregående- Kanskje er det en PPT-rådgiver på skolen?! De er et alternativ som du kan foreslå. Tilby at du evt. kan ta en samtale først.

Jeg kjenner meg så altfor godt igjen, bortsett fra at jeg ikke var flink på skolen da.hehe.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...