Gå til innhold

Hvordan unngå vektøkning ved medisinering for bipolar lidelse?


liz1977

Anbefalte innlegg

Jeg er en 28 år gammel kvinne som har hatt bipolar lidelse i noen år. Har hatt 2 depressive episoder, men flest hypomane/maniske episoder. Har også en tvangslidelse. Jeg har prøvd Zyprexa, Cipramil, Zoloft, Trilafon, Anafranil og Orfiril. Jeg går nå på 2 tabl. Orfiril morgen og kveld. Problemet er at jeg har lagt på meg en del etter at jeg begynte med Orfiril. Jeg ønsker å trappe ned på medisinen, men min psykiater er redd for at jeg da skal bli manisk igjen. I maniske faser har jeg blant annet rotet meg bort i kriminelle forhold som tyveri, innbrudd og vandalisme. Jeg synes at Orfirilen hjelper bra, jeg føler meg i alle fall ikke deprimert lenger. Nå vil psykiateren at jeg kanskje bør prøve Lithium igjen og kanskje Lamictal. Jeg tålte ikke Lithium pga bivirkninger (muskelsvakhet). Hvis jeg begynner med Lamictal, vil jeg da legge på meg? Psykiateren mener også at jeg kunne ha stått på Zyprexa, men da la jeg også på meg. Etter at jeg sluttet med det, rant kiloene av igjen. Jeg har tidligere hatt anorexi i 8 år og derfor er dette med vekten et sårbart tema for meg. Jeg trener hver dag, spiser sunt osv. Dessverre har jeg også lavt stoffskifte, men det har vært noenlunde stabilt i det siste. Hvordan kan jeg ellers gå ned i vekt når jeg bruker Orfiril?

Kan jeg evt. trappe ned på Orfirilen uten å bli manisk?

Jeg vil være svært takknemlig for svar.

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest teitur33

Det er vel opp til hver enkelt om man går opp eller ned i vekt av medisiner.

En bekjent bruker Lithium. Vedkommende hadde vektøkning de første mndr, deretter stabiliserte det seg. Vedkommende var veldig bevisst på hva som var sunt og usunt å spise.

Lamictal skal visst ikke gi vektøkning. Orfiril går vel på litt av det samme som lithium.?.

Uansett, jeg skjønner at du ikke vil legge på deg! Saken er den at du kanskje i en periode må finne deg i 3-4 ekstra kilo - det er jo ikke så bra å være manisk heller da vil jeg tro.

Ble muligens noe usammenhengende, men jeg håper du skjønner hva jeg mener å si.

En siste ting: Røykere legger ikke på seg av røykeslutten, men pga at de erstatter røyken med mat. Skjønner?? Kan man legge på seg BARE av medisiner?? Jeg spør, jeg vet ikke svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...