Gå til innhold

Er det bedre å gå på trynet, enn å ikke ha noe sted å tryne?


Gjest skal jeg ta sjansen?

Anbefalte innlegg

Gjest skal jeg ta sjansen?

jeg er en jente som har slitt med somatisk sykdom og depresjoner. Behandleren min har rådet meg til å ta det med ro fremover og ikke satse på tøffe studier.

problemet er at jeg pga lånekassa og andre ting så fant jeg ikke noe annet egnet studium og har dermed takket ja til et hovedfagstudium.

jeg tenker at det beste for meg er å ha noe å gjøre på dagtid, komme meg ut og treffe mennesker. Alternativet er at jeg blir sittende for mye alene hjemme og grubler. Dessuten ved å velge et annet studium eller gjøre noe annet så må jeg bli kjent med helt andre mennesker og måtte omstille meg på nytt.Vet ikke om det er så bra det heller.

jeg vet at det kan bli tøft å velge det studiumet som jeg har valgt og at det er en risiko for at jeg mentalt går på trynet. Men jeg tenker at det tross alt er verdt å ta den risikoen fordi jeg er livredd for å ende opp sykemeldt etter mye grubling, og at jeg heller bør trene på å ikke drive meg for hardt, og heller slakke kravene til meg selv når det gjelder studier.

men min behandler mener at jeg ikke bør gjøre noe som sliter meg ut.

hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest teitur33

Din behandler vet ikke hvordan DU føler det. Hvis DU mener at det er best å begynne på hovedfagstudium, ja da synes jeg det vil være rett av deg å gjøre nettopp det!

Det bedre å gå på trynet, enn ikke å ha noe sted å tryne, spør du meg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Hm... jeg har trynet noen ganger nå....

Men/og jeg tror ofte behandlerne vil ens beste, så kanskje man skal høre litt på dem? Fordi det er mestring som bygger opp selvtilliten, ikke det at man gang på gang føler at man ikke klarer noenting.

Samtidig må man ha noe å gjøre ja...

Kan du be om å få ta hovedfag på lengre tid? Så blir det ikke så mye stress? Du kan få psykologen til å attestere på at du trenger det. Har jeg fått :-)

Hvis psykologen mener at mestring er viktig, kanskje hn har et poeng? At du ikke trenger å gå på trynet igjen, men at du trenger å mestre noe?

Lykke til uansett.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... jeg har trynet noen ganger nå....

Men/og jeg tror ofte behandlerne vil ens beste, så kanskje man skal høre litt på dem? Fordi det er mestring som bygger opp selvtilliten, ikke det at man gang på gang føler at man ikke klarer noenting.

Samtidig må man ha noe å gjøre ja...

Kan du be om å få ta hovedfag på lengre tid? Så blir det ikke så mye stress? Du kan få psykologen til å attestere på at du trenger det. Har jeg fått :-)

Hvis psykologen mener at mestring er viktig, kanskje hn har et poeng? At du ikke trenger å gå på trynet igjen, men at du trenger å mestre noe?

Lykke til uansett.

Mvh

Ingen tvil om at behandlerne nok vil sine pasienter det beste, men på slike spørsmål som dette finnes det ingen fasit og det er ikke gitt at behandleren vet best - tror jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal gjøre et forsøk så fremt det ikke medfører at du ikke får tid til nok søvn og annen hvile - eller at du ikke får fulgt et fornuftig behandlingsopplegg.

De færreste kan hvile seg friske, og utfordringen er jo som du selv sier å klare å senke kravene litt og evt. bruke noe lenger tid på å fullføre studiet.

Det er vanligvis mye bedre å klare å gjennomføre noe studier enn ingenting.

(Dersom du mot formodning skulle være i en manisk fase helt uten innsikt i din egen situasjon, så bør du følge behandlers råd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NyttLiv

Kan du ikke bare bruke lenger tid hvis det blir for tøft? Det er jo slett ikke alle som tar hovedfag på normert tid uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skal jeg ta sjansen?

Kan du ikke bare bruke lenger tid hvis det blir for tøft? Det er jo slett ikke alle som tar hovedfag på normert tid uansett :-)

jo tenker litt på det. Studiestedet er ikke så veldig villige til spesialopplegg, jeg må følge studiene fullt ut, eller la være virker det som. Vanskelig å få attføring når man er på høyere grad også. Men det går jo an å forsøke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skal jeg ta sjansen?

Kan du ikke bare bruke lenger tid hvis det blir for tøft? Det er jo slett ikke alle som tar hovedfag på normert tid uansett :-)

jo tenker litt på det. Studiestedet er ikke så veldig villige til spesialopplegg, jeg må følge studiene fullt ut, eller la være virker det som. Vanskelig å få attføring når man er på høyere grad også. Men det går jo an å forsøke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NyttLiv

jo tenker litt på det. Studiestedet er ikke så veldig villige til spesialopplegg, jeg må følge studiene fullt ut, eller la være virker det som. Vanskelig å få attføring når man er på høyere grad også. Men det går jo an å forsøke..

Universitete er vel universitetet tross alt? (Eller har alt endret seg med den såkalte kvalitetsreformen?) "stryker" man i halvparten av fagene så må man jo få da dem opp igjen :) Og det er vel mye selvstudium på en master? Altså skrivinga av selve oppgaven? Vet ikke om den har noe tidsfrist, jeg? Selv gikk jeg en master helt uten tidsfrist, men jeg vet at på noen tekniske fag må de vel levere en viss tid etter at de har "tatt ut" oppgaven? Vet ikke hvordan det er hos deg? Hva skal du ta master i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ingen mellomting?

Er det mulig å gjøre en avtale med lånekassen / studiested om å studere for halv maskin?

Jeg er enig i at å sitte hjemme å gruble ikke er så bra.

Det beste er vel om du kan få lagt utfordringen på et håndterebart nivå.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...