Aleksa Skrevet 17. februar 2001 Del Skrevet 17. februar 2001 Jeg er en mann på 53 år, som i noen år hatt lungeemfysem (pga mangel på alfa - 1 antitrypsin). Jeg blir lett andpusten, bl. a. ved å gå i trapper, ta yngre tak o.l. Da må jeg stå og hive litt etter pusten. Dette gir meg visse beskrankninger. For øvrig føler jeg meg frisk. Tidligere år har jeg på fritida hugget litt tømmer eller ved om vinteren, både fordi jeg liker det og for å holde meg i form. Formen pr i dag er nok likevel ikke hva den var, men det blir det ofte ikke ved å jobbe på kontor. Kona mi advarer meg mot den salgs fritidssysler. Hun mener vel at jeg kan få akutt hjertesvikt e. l. Jeg går hvert halvår til legen, og han mener jeg må trene. Jeg har imidlertid ikke fått noe presist svar på hvor langt han mener jeg kan presse meg. Jeg har et oksygenopptak på 39. Spørsmålet er om kona likevel har rett, og at jeg bør avstå fra den slags type arbeid/mosjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19606-emfysem-tyngre-arbeid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 19. februar 2001 Del Skrevet 19. februar 2001 Jeg går ut fra at du ikke hogger like mye ved som er frisk person hadde gjort, det er du nok ikke istand til. I din situasjon er det meget viktig å holde seg iform. Treningsprogram for emfysem-pasienter er bl a å gå turer ( så langt man orker), gjerne jogge litt i intervallfart, kroppen selv sier fra når den ikke vil mer. Du skal ikke presse deg til du står foroverbøyd og kaster opp, om du skjønner. Du bør også lære deg pusteteknikker, som kan hjelpe deg når du blir tungpusten, f eks å puste gjennom sammenpressete lepper, eller sitte på en stol foroverbøyd med hendene i hodet og puste. Fysioterapeut kan lære deg en del her. Du kan også ha med deg en lang stav som du kan henge på når du ikke får pust, slik at armene er over hodet. Det å hogge ved høres for meg ut som en god hobby hvis du bare ikke overdriver. Du får mye frisk luft og du får bevegelse i armene, noe som gjør at lungene dine også beveger seg opp og ned. Men for all del, stopp i tide. Det er ikke lett å si hvilket nivå du skal legge deg på. Med et oksygenopptak på 39 - du mener nok FEV1 på 39 %, så har du ikke mye å gå på, så så mye ved håper jeg ikke du hogger. Om jeg tar feil mht opptaket, så korriger meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/19606-emfysem-tyngre-arbeid/#findComment-86793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.