Gå til innhold

Hvor kan jeg få gjort en total og helhetlig sjekk av min helsetilstand?

Anbefalte innlegg

Bakgrunnen for mitt spørsmål er følgende: Jeg er mann, 42 år, i et akademisk yrke. Gift, med to barn. Røyker ikke, men har gjort det tidligere. Jeg har alltid regnet meg som normalt frisk, og har ikke tenkt så mye på helsa mi. Nå er jeg i en situasjon som er fortvilet, og som sliter meg ut psykisk. Jeg føler meg ikke frisk! Jeg føler at noe er fundamentalt galt!

Jeg har hatt utlagt tarm i 15 år etter ulcerøs colitt. Jeg var så syk da dette skjedde at det var en lettelse da jeg fikk det, og det har aldri vært aktuelt å legge tarmen tilbake. UC medførte også at jeg har skleroserende kjolangitt, og leververdiene mine blir sjekket årlig. Men altså: til tross for dette har jeg vært normalt frisk og ikke vært fokusert på min helse - fordi jeg har følt meg frisk. Nå er jeg i en helt annen situasjon. Jeg er nedbrutt psykisk fordi jeg ikke føler meg frisk, og dette sliter på meg enormt.

For akkurat ett år siden, helt ut av det blå, fikk jeg en plutselig følelse av å miste bevisstheten. Dette skjedde på jobb, og det skjedde på ett sekund! I det ene øyeblikket snakket jeg med kolleger, og i det neste er jeg iferd med å besvime. Det er nok ikke svimmehet, fordi rommet gikk ikke rundt og jeg var ikke kvalm. Dette varte i ca. 15 minutter, men jeg var ør i hodet resten av dagen. Jeg var livredd. Kolleger fikk meg til legevakten, men de kunne ikke finne noe. Legen spurte meg om stress, kost og drikke. Dette var dagen etter en tre ukers ferie, og jeg hadde akkurat spist og drukket til lunsj. I løpet av de neste månedene fikk jeg dette flere ganger, og jeg ba fastlegen min om å henvise meg til flere undersøkelser. Legen har konstatert at jeg har lavt stoffskifte, og jeg går nå på Levaxin. Det begynte jeg med i mars.

Likevel går jeg med en forferdelig følelse av at noe mer fundamentalt er galt med meg. Det er flere grunner til det: Jeg har en ralling i brystet jeg ikke har hatt før, og jeg sliten av ting jeg ikke ble sliten av tidligere. Stemmen min har endret seg, og ved latter høres jeg mer ut som en storrøyker! Dette har vart i et halvt år. I tillegg kan jeg ofte føle meg ør i hodet, akkurat som om jeg er beruset, men jeg har ikke vondt i hodet. Jeg kan også få elektriske støt gjennom hodet fra tid til annen.

Jeg er dritnervøs for at noe er galt med lungene mine, eller at jeg har en svulst i hodet. Jeg har vært henvist til øre/nese/halsspesialist, uten at han fant noe. Han har da kun undersøkt svelget.

Alt dette sliter enormt på meg, og jeg er sliten psykisk. Jeg kan ikke snakke om dette med min kone, da vil jeg bare uroe henne.

Jeg er nå interessert i å få gjort en HELHETLIG undersøkelse av meg. Scanning av hodet for svulster, røntgen av lunger og åndedrettssystemet, blodprøver hvor FLEST MULIG parametre er med som kan indikere alvorligere sykdommer. Jeg kan ikke holde på slik jeg har gjort nå, hvor jeg blir henvist til en og en spesialist, uten noen helhetlig plan og oppfølging. Jeg er ikke så veldig fornøyd med min fastlege, han tar aldri noe initiativ til videre oppfølging.

Jeg er villig til å reise til Oslo eller andre byer for dette, og betale for alt sammen selv. Bare jeg får fortgang og en grundig sjekk.

Jeg sliter enormt, og jeg vet ikke vhor lenge jeg klarer dette. Håper dere kan gi meg et råd. Finnes det klinikker hvor man rett og slett kan bestille en komplett og intensiv sjekk uten venting?

Per.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det finnes flere steder der du kan få gjort slike sjekker. men i utgangspunktet synes jeg du bør gå via fastlegen din, eller eventuelt bytte fastlege. Jeg synes du burde få henvisning til en indremedisiner, gjerne urenfor sykehus. Denne kan rekvirere og koordinere videre undersøkelser. Røntgen av lungene, samt EKG av hjertet bør selvsagt taes, og bilder av hodet; kanskje ultralyd av halskar ( det kan være små "drypp" du har hatt, såkalt TIA-anfall. Utvidete blodprøver bør sjekkes, bl.a skal auto-immune sykdommer ( både ulcerøs colitt og hypotyreose kan være i denne gruppen) utelukkes. Diabetes og andre kroniske betennelses-tilstander må også utelukkes. Kosthold er viktig for deg. Du bør ha høy dose anti-oksydanter - prøv f.eks Avantgarden; fåes i helsekost. Omega-3 bør du også ta rikelig av. Så kan du prøve deg frem med Q10 og Ginseng i tilegg. Du bør også være ærlig med deg selv om dette kan vre tegn til utbrenthet og depresjon. Noen har nytte av sykmelding noen måneder for å "ta seg inn". Tenk på om det er slik at du hele tiden tapper mer energi enn du tilfører. Dersom du vurderer å dra til en større by, vil f.eks Volvat kunne gjøre alle disse sjekkene. Du kan eventuelt vise denne korrespondansen til fastlegen din, eller vise det til den legen du bestiller time hos. Erfaringsmessig er det greitt å ha med fastlegen "på laget", han kan samle rapportene og oppsummere til slutt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...