Gå til innhold

Hvem kan sette medikamenter iv?


frosken

Anbefalte innlegg

Dette kan neppe sies å være et spesifikt psykiatri-spørsmål, men jeg prøver meg allikevel håpefullt:-)

Hvem kan gis anledning til å sette medikamenter iv (bortsett fra pårørende...) når det kreves en viss vurdering mht hvor store mengder som skal gis i ulike situasjoner? Mer konkret; kan en hjelpepleier ansatt som personlig assistent sette medikamenter iv (et opiod samt diazepam)og må i såfall spesiell opplæring gjennomføres? Tilgangen er permanent tilgjengelig. Har det betydning at dosene som settes er usedvanlig store såfremt det er dokumentert at det er avtalt med forskrivende lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kroppogsjel

iv? i åren altså? det bør du vel være utdannet sykepleier/ lege for å gjøre eller? im derimot kan "de fleste" fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iv? i åren altså? det bør du vel være utdannet sykepleier/ lege for å gjøre eller? im derimot kan "de fleste" fikse.

Ja, intravenøst - men med permanent tilgang gjennom veneport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes løsninger der pasienten selv styrer dosen og det innstilles på en maksdose per tidsenhet eller noe slikt. Men det vet du sikkert allerede.

For øvrig er jeg blank.

Mye å ta tak i hjemme?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes løsninger der pasienten selv styrer dosen og det innstilles på en maksdose per tidsenhet eller noe slikt. Men det vet du sikkert allerede.

For øvrig er jeg blank.

Mye å ta tak i hjemme?

mvh

Med et par krampeanfall i døgnet de siste to ukene, så begynner vi å bli slitne...

Vet alt om pumper ol, poenget er andre medikamenter enn de som går på pumper samt ekstra ekstra dosene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest triltyo (ikke mitt vanlige nick :-)

Viss det skal gis iv eller im medikamenter eller injeksjoner som et tilbud fra det offentlige helsevesenet (kommunen), så må det lovhjemles i komunehelselova og legemiddellova, dette kan bare settes av off. godkjent sykepleier etter forordning av lege. (Vernerpleier vil kunne sett im, men ikke iv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det skal gis iv eller im medikamenter eller injeksjoner som et tilbud fra det offentlige helsevesenet (kommunen), så må det lovhjemles i komunehelselova og legemiddellova, dette kan bare settes av off. godkjent sykepleier etter forordning av lege. (Vernerpleier vil kunne sett im, men ikke iv.)

Er du helt sikker på at det ikke kan gis dispensasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et par krampeanfall i døgnet de siste to ukene, så begynner vi å bli slitne...

Vet alt om pumper ol, poenget er andre medikamenter enn de som går på pumper samt ekstra ekstra dosene...

Høres ikke enkelt ut det der. Tenker mye på deg og dine.

Regnet i grunnen med at du var langt mer skolert enn meg på det området. Så der kan jeg nok ikke tilføre deg et milligram av kunnskap. ;-)

Håper dere finner den beste løsningen og får god hjelp og støtte.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest triltyo (ikke mitt vanlige nick :-)

Er du helt sikker på at det ikke kan gis dispensasjon ?

Ja, men alle har jo lovhjemlet rett til hjemmesykepleie®

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men alle har jo lovhjemlet rett til hjemmesykepleie®

og de kommer på sekundet mener du eller vet du ikke at de bruker opptil 6 timer mellom hver gang de hører på telefonsvareren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men alle har jo lovhjemlet rett til hjemmesykepleie®

Det tar for lang tid i visse situasjoner å vente på hjemmesykepleien. Men regner med at man uansett kan påberope seg nødrett hvis det blir vanskelig med disp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...