Gå til innhold

Graviditet og medikamenter - NHD


Gjest GlaxoSmithKline

Anbefalte innlegg

Gjest GlaxoSmithKline

Jeg har planer om å få barn og jeg er bipolar, går i behandling og får Lamictal. Jeg har vært stabil lenge nå, sikkert på grunn av medisinene i kombinasjon med terapi. I felleskatalogen står det at man ikke bør ta Lamictal under svangerskapet, er det noen andre medisiner jeg kan ta eller bør jeg holde meg helt unna og satse på at det går bra?

Jeg har en sterk og forståelsesfull mann, som er veldig flink til å se tegnene på opp og nedturer. Mye bedre enn meg selv og jeg stoler på at han tar gode avgjørelser om jeg ikke skulle være i stand til det selv. Jeg har aldri hatt de store maniske periodene, heller hypomane og om jeg tar meg litt i nakken og setter opp en plan jeg skal følge i hverdagen går ting greit, selvom det selvsagt er lettere med medisiner.

Har du noen forslag til hva jeg bør gjøre? Jeg har selvsagt tenkt på at jeg ikke bør få barn siden denne sykdommen er arvelig, men jeg får jo heller ikke adoptere barn og det er viktig for meg å få barn. Nå er jeg 33 og klarer ikke roe meg med tanken på at jeg aldri skal få en ordentlig familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ticksala

NHD har skrevet tidligere at Lamictal kan brukes under svangerskapet. (felleskatalogen tørr aldri skrive slikt om man helt i begynnelsen man bruke medikamentet var usikker på om det kunne brukes.)

Men en bør ikke amme på lamictal.

Jeg synes ikke bipolar lidelse er noen grunn til å ikke sette barn til verden. Særlig siden mange kan bli så stabil og frisk med behandling. Det sier jeg som bipolar selv og barn av bipolar mamma.

Psykologen til venninne har faktisk sjekket ut om adoptsjon og ment at bipolare kan adoptere om de er stabile...(om det var grunnen til at du sier du ikke kan adoptere...)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Legemiddelfirmaer er livredde for søksmål. Derfor vil du knapt finne et eneste medikament hvor det står at det er trygt å bruke ved graviditet.

For bipolare som ønsker barn, er Lamictal helt klart det gunstigste alternativet. Det er ingen grunn til å tro at bruk av Lamictal gir noen økt risiko for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...