Gå til innhold

Kven kan få psykomotorisk fysioterapi?


carolina

Anbefalte innlegg

Hei

Eg lure på om det er nokon spesielle krav du må stilla for å få psykomotorisk fysioterapi, eg stilte spm for ei stund sidan om kva det var for noko, og fekk då eit godt svar tilbake, og syntes det høyrtes interesant ut. Men er det kun folk med anorexia som kan ha hjelp av det? Eg he mest bulimi, i føge legen og anorxia, noko som eg ikkje sjølv er enig i. Svare eg fekk sist gang når eg spurte om kva det var for noko, var at det kunne hjelpa viss du hadde muskelspenninger og viss du følte at du var innestengt i din egen kropp. Nå føler ikkje eg at eg er innestengt i min egen kropp, men eg har stive muskler som kommer av at eg ikkje greier å slappe av, særlig nakke og skuldre. + antall oppkast til dagen har økt nokså mykje i det sista.

Eg går til vanlig fysioterapi,pga skuldre og nakke. (noko legen min ikkje vet) men siden psykomotorisk fysioterapi og legg vekt på det psykiske blir det då dekt viss du he frikort? Noko som vanlig fysioterapi ikkje gjør, eller kan vanlig fysioterapi og bli dekt viss legen oppgir grunnen til kvifor nakke og skuldre er stiv? Er alle fysioterapauta utdanna som psykomotoriske, eller er det veldig få slik at dei har ei lang venteliste? er det legen som må henvisa deg? Eller kan og psykatrisk sjukepleier skriva henvisning? Føler det blir litt klagete viss eg sier til legen at eg har stiv nakke og skuldre,(siden eg allerede he sagt at eg er ofte trøtt osv) og først gir beskjed om dette etter at eg har begynt med vanlig fysioterapi. Har våre stiv i 6-8mnd, men verre i det sista. Så det er ikkje lenge siden eg begynte med fysioterapi.

Dette vart litt langt men eg hadde vorte glad viss nokon der ute iallefall har svara på nokon av alle spørmåla.

Klemmer carolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Kjære Carolina ! Du har en rekke spm og det er nok mange andre som også lurer litt rundt psykomotorisk fysioterapi. I utgangspunktet kan alle få ps.f., uansett hvilken spiseforstyrrelse en sliter med. Likevel er det noen som ikke "tåler" den nære kontakten med behandleren og får enkelte kan det virke truende å " løse opp/oppdage" indre følelser og tanker. Det er ikke alle fysioterapeuter som behersker denne formen for behandling . Frikort gjelder bare i enkelte tilfeller dersom den ps. fysioterapeuten har såkalt trygdeavtale og du har henvisning fra lege. Jeg synes absolutt du skal ta det opp med din lege og si at du gjerne vil prøve denne behandlingsformen, dersom du selvsagt tror at det kan være til nytte for deg. Det er alltid muligheter for en "prøvetime", så kan du selv vurdere om du tror dette er noe for deg. Det varierer nok en del i landet hvor lang venteliste det er for denne form for behandling.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...