Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden vært plaget av abcess-er. Fikk først en under armen som jeg etter en tid fikk klemt ut selv. Senere fikk jeg en på låret. Denne ble behandlet av min fastlege med antibiotika(ikke tømt). Det gikk lang tid før denne forsvant og jeg har fortsatt et lite lukket sår som til tider kan klø litt(ikke puss). Etter ca en mnd fikk jeg ennå en, litt lenger ned på benet. Denne var jeg på legevakten å åpnet, fikk også ny antibiotika kur. Nå, en mnd senere har jeg fått to nye under armen! Hva bør jeg gjøre nå? Hva kan dette skyldes? Det virker som jeg har fått et problem som ikke er så lett å bli kvitt. Det hører også med til historien at jeg aller først fikk en kraftig betennelse i en finger, jeg regnet med at denne var forårsaket av en flis da jeg drev med oppussing, Fikk også antibiotika etter dette og alt ser bra ut med fingeren så dette kan vel neppe ha noen sammenheng??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196348-abcess-er/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

det er viktig å vite om dette er infeksjon eller såkalt hidradenitter, byller som kan komme i armhuler, lysker, rompe og lår. Disse byllene er som regel sterile. Alternativet er byller forårsaket av stafylokokker. Dette kan avklares gjennom en dyrkning.

Antibiotikakurer vil ta knekken på stafylokokkene. Man må velge et stafylokokkmiddel som Diclocil eller Ekvacillin. Vanlig penicillin duger som regel ikke.

Nye infeksjoner (byller) vil i så fall være reinfeksjoner fra noen i dine omgivelser, eller fra din egen nese. Bakterier i nesehår vil som regel ikke tas av antibiotikakurer. derfor vil legen dyrke også fra nese, hvis det stadig er nye infeksjoner. Disse må i så fall behandles med lokalmiddel.

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196348-abcess-er/#findComment-1376067
Del på andre sider

Jeg hadde noe av det samme som deg. Mest på lår og i lysker. Fikk ulike kurer, skar, fikk arr, kom tilbake osv...

Gikk til slutt til en hudlege som sa med en gang at dette måtte jeg bruke Dalacin på (reseptbelagt). Når det dukket opp en tok jeg på dalacin 2-3 ganger per dag og den forsvant med en gang. Nå kommer de sjeldnere og sjeldnere. Det har avtatt og de som kommer forsvinner med dalacin med en gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196348-abcess-er/#findComment-1379436
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...