Gå til innhold

Bekhterevs

Anbefalte innlegg

Jeg har testet positivt på blodprøven. Har alle symptomer på at det er Bekhterevs. Venter på svar fra røntgen. Det jeg lurer på er viser det alltid noe på røntgenbildet hvis man har sykdommen? Hvis man har sykdommen, skal man gå på medisiner resten av livet? OG hva slags medisiner? Hva er de beste smertestillende å bruke når smertene herjer som verst?

Jeg har hørt at man må gå jevnlig til fysioterapi når man har sykdommen. Får man dette dekket av trygdekontoret? Altså hele beløpet?

Vet at dette var mange spørsmål, man jeg håper at du kan svare på alle.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19636-bekhterevs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det må vises noe på røntgenbildet (på noe som heter ileosokralleddene)

for at revmatologen kan si at du har bechtrew.

Det ER på røntgen de ser det!

Man må gå på betennelsesdempende piller.(der er MANGE ulike typer,jeg går nå på noe som heter cox 2 hemmere,gir ikke de samme bivirkningene på magen/magekatarr/magesår!)

DET er ikke alle som reagerer på dem med magen, så du kan være heldig.De beste smertestillende, må du selv prøve deg fram til, aporex virker ikke engang på det værste på meg.Mens noen kan bruke mildere, ingen er like der heller.

Jeg har gått i flere år hos fysioterapaut, å får dekket HELE beløpet.Men DA må du ha påvist at du har bechtrew på røntgen, som på noen kan ta MANGE år, spesielt på damer!! :-(

Ellers søk på revmatikeren , det bladet er utlagt på internett, der står også mye om sykdommen.

Håper dette var til noe hjelp.

Lykke til.

mvh.Tina.

Noen kan holde opp i perioder å bruke piller, mens andre må bruke dem gjevnt å trutt hele livet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19636-bekhterevs/#findComment-86308
Del på andre sider

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Komlå

Det er ikke alltid samsvar mellom symptomer, blodprøver og røntgenfunn. Ofte kommer røntgenfunnene senere i forløpet.

Grad av symptomer er svært individuelt, og det er mange som bare bruker medisiner i perioder. Ofte vil man da forsøke med Ibux liknende preparater i første omgang. Fysioterapi har noen behov for, men like viktig er regelmessig egentrening. Trygden vil nok dekke noe av utgiftene, men alt dekkes bare når du har fått bekreftet diagnosen på røntgen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/19636-bekhterevs/#findComment-86364
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...