Gå til innhold

Når man ikke ønsker studenter tilstede ved terapitimen...


Gjest klientinnen

Anbefalte innlegg

Gjest klientinnen

Hadde time hos psykologen i dag så spør hun om det er greit at en psykologstudent kunne være med for å lære.

jeg sa nei, for jeg orker ikkje enda ein person inn i dette rommet selv om jeg vet at studenten har taushetsplikt.

Hun sa det var helt opp til meg, men bør jeg ha dårlig samvittighet for dette? Jeg tenker at hvis alle sier nei til å ha studenter der, så får de jo kanskje ikke lært seg noko heller. Så jeg håper noen andre tar dem med inn

er jeg veldig sær om jeg ikkje ønsker en student, eller en tredjemann som skal observere min terapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du er ikke sær fordi du ikke vil ha inn en student. Du fikk et spørsmål og du svarte ærlig på det. Det er sånn det skal være.

Jeg går til en psykolog fast, men er til utredning hos en psykiater også. Psykiateren spurte den første timen om det var greit med en student der. Jeg har ikke problemer med det, så det var ok for meg.

Så psykologistudentene slipper nok til og blir skikkelig utdannet uten at du forstrekker deg. Prøv å skru av den dårlige samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kllientinnen

Nei, du er ikke sær fordi du ikke vil ha inn en student. Du fikk et spørsmål og du svarte ærlig på det. Det er sånn det skal være.

Jeg går til en psykolog fast, men er til utredning hos en psykiater også. Psykiateren spurte den første timen om det var greit med en student der. Jeg har ikke problemer med det, så det var ok for meg.

Så psykologistudentene slipper nok til og blir skikkelig utdannet uten at du forstrekker deg. Prøv å skru av den dårlige samvittigheten :)

Har vært til en gynekologisk utrending hvor legen spurte om en medisinerstudent kunne være tilstede for å observere, siden de sjelden fikk slike "caser" som meg. Det var helt greit for meg. Men når det gjelder mitt psykiske velvære så ønsker jeg ikke at en tredjeperson skal være tilstede når det er alvorlig og vanskelige ting jeg skal snakke om.

Hadde det vært at jeg følte meg veldig bra den dagen, eller at de skulle observere en testsituasjon så hadde jeg kanskje ikke hatt noe i mot det. Men ikke i dette tilfellet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting studentene skal lære seg er respekt.

Ved å gi uttrykk for at dette ikke var greit og stå fast på det, har sikkert denne studenten som du kanskje aldri traff lært litt om det.

Du gjorde et helt riktig valg i og med at du ikke kjente deg vel med situasjonen. Det ville vært feil av deg å late som det var greit.

Det er frivillig på ordentlig, ikke bare i teorien. Ingen har rett til å forvente du skal stille opp på det om du ikke vil.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det synes jeg det er vanskelig å svare på uten å vite "hvor intimt" dagens tema var.

Noe ubehag, uten at jeg kan definere det nærmere, må en kunne ta på seg for at studenter skal lære.

På den annen side skal en ikke tillate det for enhver pris. En må kunne sette grenser, også uten å begrunne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært til en gynekologisk utrending hvor legen spurte om en medisinerstudent kunne være tilstede for å observere, siden de sjelden fikk slike "caser" som meg. Det var helt greit for meg. Men når det gjelder mitt psykiske velvære så ønsker jeg ikke at en tredjeperson skal være tilstede når det er alvorlig og vanskelige ting jeg skal snakke om.

Hadde det vært at jeg følte meg veldig bra den dagen, eller at de skulle observere en testsituasjon så hadde jeg kanskje ikke hatt noe i mot det. Men ikke i dette tilfellet her

Jeg ville aldri hatt med en student under en GU, men kunne godt hatt med en psykologistudent i terapi.

Vi er alle forskjellige og det vil alltid finnes noen som godtar å ha med en student på et eller annet så da behøver vi ikke å ha dårlig samvittighet for å si nei innimellom.

Jeg har blitt "utsatt" for mange ulike studenter som jeg har godtatt (eller ikke fått valget...) så jeg behøver ikke å ha dårlig samvittighet fordi jeg synes det er ubehagelig noen dager og derfor sier nei.

Bra at du sa fra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det synes jeg det er vanskelig å svare på uten å vite "hvor intimt" dagens tema var.

Noe ubehag, uten at jeg kan definere det nærmere, må en kunne ta på seg for at studenter skal lære.

På den annen side skal en ikke tillate det for enhver pris. En må kunne sette grenser, også uten å begrunne dem.

Hvis et spørsmål om det er greit at studenter er til stedet skal gi pasienten et reelt valg, må behandlerne kvitte seg med de holdningene du tilkjennegir og respektere pasientenes svar uten å mene noe negativt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis et spørsmål om det er greit at studenter er til stedet skal gi pasienten et reelt valg, må behandlerne kvitte seg med de holdningene du tilkjennegir og respektere pasientenes svar uten å mene noe negativt om det.

Nei, disse holdningene vil jeg absolutt ikke kvitte meg med.

Selv til pasienter kan en ha forventninger om at de har evne til å se litt utenfor sin egen navle.

Om jeg selv ble pasient, ville jeg selvsagt helst slippe å ha med studenter. Men jeg ville også forstå at om alle valgte dette alternativ, ville utdanningen av helsepersonell stoppe helt opp. En tar på seg noe ubehag for fellesskapets beste. Dette er solidaritet i praksis :-)

Del godene, men også byrdene :-) God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal du selvfølgelig ikke ha dårlig samvittighet for.

Opplæring av studenter er ikke ditt ansvar.

Jeg har forresten alltid sagt nei til alle som har spurt. Men tror du ikke jordmora likevel slapp inn en jypling som sto og glodde meg midt i... likevel? Jeg var rasende, men greide ikke å si fra midt i fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, disse holdningene vil jeg absolutt ikke kvitte meg med.

Selv til pasienter kan en ha forventninger om at de har evne til å se litt utenfor sin egen navle.

Om jeg selv ble pasient, ville jeg selvsagt helst slippe å ha med studenter. Men jeg ville også forstå at om alle valgte dette alternativ, ville utdanningen av helsepersonell stoppe helt opp. En tar på seg noe ubehag for fellesskapets beste. Dette er solidaritet i praksis :-)

Del godene, men også byrdene :-) God helg.

Så du presser gjerne dine pasienter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klientinnen

Nei, disse holdningene vil jeg absolutt ikke kvitte meg med.

Selv til pasienter kan en ha forventninger om at de har evne til å se litt utenfor sin egen navle.

Om jeg selv ble pasient, ville jeg selvsagt helst slippe å ha med studenter. Men jeg ville også forstå at om alle valgte dette alternativ, ville utdanningen av helsepersonell stoppe helt opp. En tar på seg noe ubehag for fellesskapets beste. Dette er solidaritet i praksis :-)

Del godene, men også byrdene :-) God helg.

er enig med både deg og Pie Lill her egentlig. Er selv student i et fag og vet viktigheten av at man får observere

samtidig ser jeg også hvor viktig det er at klienten oppnår respekt for de grensene H*n setter og ikke blir redd for at å si nei fører til at man får dårligere behandling av terapeuten eller ikke får flere timer.

Når det er andre time hos en ny psykolog og det er svært vanskelig og følsomme ting som skal tas opp så synes jeg ikke at jeg skulle ha dårlig samvittighet for å si nei, til en student. Enda vanskeligere er det hvis man feks skal snakke om overgrepsproblematikk og det er en mannlig student der. Om dette bare fører til ubehag og ingen nytte så...

så jeg synes det er ok at de spør, men de må også akseptere at man av og til synes det er for vanskelig.

kanskje kunne man avtale at studenten skulle være til stede første delen av en time hvor man visste at man bare skulle prate løst og fast? selvfølgelig vanskelig å vite på forhånd hvordan det utvikler seg. Men at klienten også har sin fulle rett til å si at "nå blir det for vanskelig, nå må du gå ut hvis jeg skal komme igjennom dette" utenom at man skal få dårlig samvittighet for dette.

Så jeg er ikke negativ til tanken på studenter, men tenker at det må planlegges eller legges opp på en måte som også klienten kan være fornøyd med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solemaniya

Nei, disse holdningene vil jeg absolutt ikke kvitte meg med.

Selv til pasienter kan en ha forventninger om at de har evne til å se litt utenfor sin egen navle.

Om jeg selv ble pasient, ville jeg selvsagt helst slippe å ha med studenter. Men jeg ville også forstå at om alle valgte dette alternativ, ville utdanningen av helsepersonell stoppe helt opp. En tar på seg noe ubehag for fellesskapets beste. Dette er solidaritet i praksis :-)

Del godene, men også byrdene :-) God helg.

Det blir ganske spekulativt når du snakker om at om du selv ble pasient. Du tror vel ikke at du ville da stille på lik linje med alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...