Gå til innhold

Paranoid personlighetsforstyrrelse


lgo

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest mye om personlighetsforstyrrelser, er jeg stygt redd for at min søster på 48 år lider av Paranoid personlighetsforstyrrelse. For øyeblikket er hun ikke på talefot verken med meg, vår bror eller sin sønn samt eks.mann. Årsak: Hun leser truende meninger inn i harmløse bemerkninger og hendelser. Det er nytteløst å snakke med henne, hun vrir og vrenger på absolutt alt.

Min mann nekter å ha mer med henne og gjøre pga. alle krenkende brev, telefoner og uttalelser hun har kommet med om meg om mine nærmeste opp gjennom årene. Jeg klarer til en viss grad å "glemme" ved å si til meg selv at hun ikke kan hjelpe for dette. Mitt spørsmål er hvordan jeg som pårørende kan gå frem for å få henne til å forstå at hun trenger hjelp. Jeg tror bestemt at hun selv ikke er klar over at hun er "syk". En ting er at det er veldig vanskelig å være pårørende. En annen ting er at hun kan ikke ha det godt selv når hun tror at familien sin, samt andre, er ute etter å "ta" henne.

På forhånd takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest teitur33

Er det så mye du kan gjøre egentlig? Har hun perioder der hun er friskere enn ellers? I så fall kan du kanskje dra henne med til legen da.

Aldri lett å være i den situasjonen som du er nå - du skal vite at jeg tenker på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest para normal?

Da må du enten kutte henne ut eller vente til dama blir så gal at dere kan få henne tvangsinnlagt. Paranoide mennesker vil aldri la seg behandle frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melancholy

Da må du enten kutte henne ut eller vente til dama blir så gal at dere kan få henne tvangsinnlagt. Paranoide mennesker vil aldri la seg behandle frivillig.

Paranoide vil ikke la seg behandle frivillig? Tull og tøys. Noen vil og andre vil ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

En god del aksepterer at de har skeptisk pf evt "overskeptisk" pf når en snakker rolig med dem og forklarer hva det er, evt kommer med eksempler. De kan også se at dette med fører mye vondt for dem selv og andre.

En liten dose antipsykotisk medisin kan gjøre underverker.

Ofte må en bruke medisinen 1-3 måneder før effekten kommer for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mye du kan gjøre egentlig? Har hun perioder der hun er friskere enn ellers? I så fall kan du kanskje dra henne med til legen da.

Aldri lett å være i den situasjonen som du er nå - du skal vite at jeg tenker på deg!

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...