carmela Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hva kan være forklaringen når jernlageret (Ferritin) er meget forhøyet (ca 485) samtidig med at blodprosenten (Hb) er meget lav (ca 7,5)? Kan dette forårsakes kun av sterk inflamasjon i kroppen, eller er det mer sannsynlig at det har noe med nyrenes utskillelse av et spesielt hormon? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196471-unormale-blodverdier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Ferritin kan være både et mål på kroppens jernlager, men også et tegn på en infeksjonstilstand eller irritasjonsprosess i kroppen. Kombinasjonen lav blodprosent og høy ferritin bør utredes grundig. kan være snakk om alvorlig sykdom. Flere prøver må taes; særlig på infeksjonverdier ( senkning, CRP, blodceller forøvrig oh elektroforeser). Årsak til lav blodprosent må finnes; blødninger, eller at kroppens blodlegemer destrueres av f.eks ondartede svulster? Kontakt fastlegen for videre utredning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196471-unormale-blodverdier/#findComment-1382637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carmela Skrevet 5. september 2005 Forfatter Del Skrevet 5. september 2005 Ferritin kan være både et mål på kroppens jernlager, men også et tegn på en infeksjonstilstand eller irritasjonsprosess i kroppen. Kombinasjonen lav blodprosent og høy ferritin bør utredes grundig. kan være snakk om alvorlig sykdom. Flere prøver må taes; særlig på infeksjonverdier ( senkning, CRP, blodceller forøvrig oh elektroforeser). Årsak til lav blodprosent må finnes; blødninger, eller at kroppens blodlegemer destrueres av f.eks ondartede svulster? Kontakt fastlegen for videre utredning. Takk for svar. I forbindelse med de unormale blodverdiene har jeg hatt en ganske langvarig nyrebekkenbetennelse, som jeg har fått antibiotika for i flere måneder. Jeg tar nå lavdose langtidsprofylakse mot dette. Jeg var ganske dårlig på det verste, med oppkast, feber og ingen matlyst. Men selv nå, uten disse symptomene, er SR: 140 og CRP: 222. Jeg lider i tillegg til dette av kronisk leddgikt, og min fastlege mener derfor at den lave blodprosenten er en kombinasjon av leddgikten og nyrebekkenbetennelsen. Men jeg tviler litt siden ferritin er så høyt, og blodprosenten aldri har vært så lav før. Jeg kan kanskje oppgi noen av de andre blodverdiene: Erytrocytter: 3.09, Leukocytter: 113.2, Trombocytter: 690, EVF (HCT): 25, MCH: 24, MCHC: 30, MVC: 80, RDW: 17. Jeg har hørt at unormalitet i et hormon som produseres av nyrene, også kan forårsake høy ferritin/lav blodprosent. Kan dette være tilfelle hos meg, utifra detaljene jeg har gitt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196471-unormale-blodverdier/#findComment-1384080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.