Atrac Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Hei. Jeg har så lenge jeg kan huske hatt en stor klump bak/under testiklene. Den har en myk, ruglete overflate og er på størrelse med en tennisball (ingen overdrivelse), men har en mer ukonsekvent form. Jeg var til undersøkelse hos flere leger da jeg var 7-8 år, hos allmennlege og på to sykehus, og jeg kan huske at de hadde vanskeligheter med å bestemme seg for hva dette var. Det ble nevnt at det var en ansamling av årer - et årenøste. Det ble imidlertid bestemt at man sannsynligvis ikke trengte å gjøre noe med det. Klumpen har alltid ført til et visst ubehag, særlig når jeg står oppreist over lengre tid (jeg har skjønt at dette er vanlig ved åreknuter), og den kan også være øm å ta på, særlig i slapp tilstand. I tillegg blir jeg noe forlegen i seksuell sammenheng, siden det ikke er særlig pent å se på. Jeg regner med at jeg bør oppsøke lege igjen, men kunne tenke meg å høre dine tanker om dette først. Har du vært borti problemet før? Hvordan kan det behandles? Hva er risikoene ved evt. inngrep? Nå har jeg utsatt dette lenge nok:) Mvh Gutt i Oslo (20 år) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196529-%C3%A5rebrokk-i-pungen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Synes du i første omgang skal kontakte fastlegen din. Denne vil kjenne på pungen, og sannsynligvis henvise for ultralyd-undersøkelse, kanskje direkte til en urolog. Årebrokk ( varicocele) er noe opptil 10-20% av alle menn har, men i mye mindre grad enn det du beskriver. vanligvis oppstår det i puberteten, og nesten alltid på venstre side. De små og vanligste variantene kjennes OVER testikkelen, men blir de veldig stor kan de fylle ut større deler av pungen. Testiklene skal ha det kjølig, og mye blodårer rundt ( gir økt varme ) kan gjøre at testiklene ikke produserer sæd-celler, og eventuelt at de skrumper i størrelse. Forebygging av dette gjør at en oftest opererer de litt større årebrokkene. Selve inngrepet er kurant; ofte lokalbedøvelse, der en av venene til pungen stenges. Veldig få risiki ved dette inngrepet. En annen mulighet er at du har et stort "spermatocele"; cyste på sæd-blæren. Oftest ikke større enn 1 cm, men kan bli betydelige. Ultralyd kan skille disse to hevelsene. Spermatocele-operasjon er noe mer komplisert, 10-20% kan få blødninger eller infeksjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/196529-%C3%A5rebrokk-i-pungen/#findComment-1382688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.