Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I starten av min yrkeskarriere fikk jeg ofte senebetennelse i håndledd, dette flyttet seg via albue til nakke. Nå har jeg mye smerter i nakke og skulder.Ved håndskriving får jeg vondt i øverste del av muskel mot skulder, og etterhvert dovner hånden og blir kraftløs. Folder jeg hendene foran meg, kan jeg bare løfte høyre arm omtrent ti centimeter ut fra kroppen før den stopper. Høyre pekefinger er stadig kald og vond.

MR viser ingenting unormalt i nakke, i skulder har jeg visstnok bare litt trang passasje, og sparsomme artroseforandringer.

Jeg har mye vondt i leddene mine, får lett forstuvninger som gjør vondt i noen dager, og har ofte brennende fotblader som er veldig vonde å gå på.

Høyre kne knaser fælt i trapper.

Blodprøver er tatt og sendt til hormonlaboratoriet Aker, Ullevål sykehus og Furst. Ifølge legekontoret er prøvene fine, det eneste de ikke har fått svar på er noen spesialprøver fra Furst (allergener?).

Om fjorten dager skal jeg til nevrologi.

Situasjonen min nå er ganske utilfredsstillende, jeg føler at jeg sykeliggjør meg selv i jakten på symptomer som kan forklare hva dette skyldes.

Jeg prøver også å være i jobb, men det gir smertefulle kvelder.

Jeg trener nakke og skulder hos fysioterapaut, men burde selvsagt vært mer aktiv. Jeg er nå 40 år, og overvektig.

Det jeg ønsker svar på, er om dere har forslag til hva dette kan være, og om det er flere tester og prøver som burde tas for å finne ut mer? Og kan nevrologi gi svar som MR ikke kan?

Jeg blir jo litt slått ut når MR viser ikke noe galt med skulder, når jeg vet at den ikke fungerer...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196587-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

MR av nakken viser at det ikke er noe stort prolaps i den stillingen bildet ble tatt (liggende). Noen kan imidlertid ha "bukende skiver", som sklir bakover og trykker mot nerver til arm/hånd ved krum nakke eller andre stillinger av nakken. Altså er ikke "normal MR nakke" konklusivt for at ikke årsaken til NOE AV årsaken er lokalisert i nakken. Nerver til arm/hånd kan også bli komprimert lenger ut; i armhulen, under kraveben ( thoracic outlet) eller lenger ned i armen. Overvekt, lutende holdning og feil "muskelbalanse" i skulderbuen kan være medvirkende. Men du har jo klart også noe galt i selve skulderen. Er "frossen skulder" sikkert utelukket? Diagnosen burde være enkel å stille bare ved at du beskriver smerten og hvordan bevegelsen i skulderen er nedsatt. En frossen skulder blir ALLTID bra av seg selv; enten i løpet av 1 år eller ca. 2 år. Cortison-sprøyter inn i selve skulderleddet vil minske smerten i "ventetiden". Artrose i skulderen i din alder tyder på feil-belastning over tid. Kanskje har du fått sekundær senebetennelse og/eller slimpose-betennelse. De fleste kan bli bra med riktig fysioterapi ( trening av muskelgrupper som avlaster betente strukturer), kanskje cortison-sprøyter, kanskje operasjon dersom annet ikke fører til målet ( bør avventes lengst mulig!)

Din egen innsats vil være viktig. Ergonomi på arbeidsplassen er viktig. Egentrening er svært viktig. Vektreduksjon i samråd med fastlegen vil være viktig. Eventuell depresjon bør samtidig taes hånd om.

Jeg ville vel valgt spesialist av typen reumatolog eller fysikalsk medisiner før nevrolog eller ortoped. Det finnes imidlertid mange måter å "angripe" sykdommen din på. Viktig at du ikke begynner med vanedannende medisiner, utsettes for unødige operasjoner, eller sykmeldes unødig lenge. Du, fastlegen din, en dyktig fysioterapeut ( med kompetanse innen ergonomi og manuell terapi) og en reumatolog ville være "teamet" jeg anbefalte. Du kan eventuelt ta kopi av dette notatet med til fastlegen/nevrologen. Viktig at du står på selv; ved å være velvillig med trening, følge råd fra legene og ha god kommunikasjon med trygdekontoret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196587-hva-n%C3%A5/#findComment-1382829
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...