Gå til innhold

Thyreoiditt

Anbefalte innlegg

Hei

Kan se ut til at jeg har/ el har hatt en thyreoiditt. Tok bl. prøver etter periode m hjertebank/ekstraskslag ( som vel forøvrig hører mer til høyt stoffskifte ?), Prøvene viste (tatt 14/4 05) anti TPO 890, TSH 4,562, FT4 11, TRAS under 1,0. tatt prøver 4 ganger til, de har svingt opp og ned siste prøve fra 11/8 viste Anti TPO på 661, TSH 3,424, FT4 11. Prøver tatt i 1996 TSH på 3,1 og FT4 på 14. spørsmålet er om jeg har hypothyreose, ang. symt: er sliten, andpusten etter trapp opp til andre etag, overvektig ( 90 kg høyde 180)tross trening 3 vintre på rad på treningsenter, forandret kosthold( lite fett, hvitt mel potet m.mer)Ingen lyst på mat, men spiser det jeg tror må være godt fordi jeg jo blir slapp uten. Snorker, sover meget dårlig siste år, eksem forverret,armer prikker og sovner om natten, smerter i ledd( har slitasje i kne og rygg)tiltaksløs, kan sitte i godstolen og bare kope, lite gleder- gleder meg ikke til ferietur til italia,har ingen grunn til å deppe. jobber 100 % som sykepleier på ortopedisk post. Min fast lege sier at jeg kan avgjøre selv om jeg vil starte med medisiner, men føler at jeg ike har erfaring med denn slags problemer, ønsker derfor andres mening.Bør jeg ha medisiner ??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196591-thyreoiditt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Klimpen.

Prøvesvarene dine ligger egentlig i grenseland, spes. din TSH, som altså i aril iår såvidt var over 4, hvilket ansees som øvre normalgrense. Imidlertid er ditt T4 normal (dog nedre normalverdi), men det er likevel mulig at du har en latent eller ulmende hypothyreose. Dine øvrige subjektive symptomer vil passe godt under diagnosen lavt stoffskifte, og det kan virke ganske sannsynlig at du vil kunne få en bedring av enkelte av dine plager ved thyroxin-substitusjon.

Siden du er i bransjen vil det kanskje være mulig for deg å få en endokrinolog til å vurdere dette bedre, men du kan sikkert også rådføre deg med din fastlege og i samarbeid med ham/henne gjøre et forsøk , under god kontroll både av dine symptomer og dine blodprøver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196591-thyreoiditt/#findComment-1388328
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...