Gå til innhold

Cipralex = impotent?


Gjest Plit

Anbefalte innlegg

Legen vil starte meg på Cipralex i en periode grunnet depresjon knyttet til utbrenthet. Har lest litt om medikamentet og ser at bl.a. impotens er en vanlig bivirkning....

Noen erfaringer?

Synes det er litt skremmende hvis det blir en konsekvens - depresjonen går også ut over samliv med kona, men hvis jeg må ofre sexlivet blir jeg usikker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sikkert mindre enn 10% får problemer med potensen (ut over det de har fra før).

Om så skulle skje med deg, kan du jo bare slutte med den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mindre enn 10% får problemer med potensen (ut over det de har fra før).

Om så skulle skje med deg, kan du jo bare slutte med den igjen.

Har søk litt på dette og det er jo tydeligvis mange som opplever vanvittige bivirkninger av dette - blir litt skremt og er skeptisk.

Men det er kanskje bare de som har dårlige erfaringer som klager/skriver? Jeg er generelt skeptisk til medisiner og blir ikke beroliget av episoder som beskrives her i DOL om utmattelse, søvnproblemer, seponeringsproblem, svette, oppkast osv. Det må da være ekstreme tilfeller osm opplever slike ting?

Jeg er som sagt deprimert pga. utbrenthet og har brukt Sobril i små doser (7,5 mg x 2/daglig) for å takle dette nogenlunde, men legen mener altså at antidepresiver er tingen....

Skal begynne med 5 mg og opp til 10 mg. Håper det gir meg litt løft så jeg kan finne igjen selvtilliten og bli kvitt usikkerheten, sjalusi, misunneligheten og mistenksomheten jeg har fått ovenfor alt og alle. Sliter på meg selv og forholdet.....

Skal også til psykolog på onsdag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen

Har søk litt på dette og det er jo tydeligvis mange som opplever vanvittige bivirkninger av dette - blir litt skremt og er skeptisk.

Men det er kanskje bare de som har dårlige erfaringer som klager/skriver? Jeg er generelt skeptisk til medisiner og blir ikke beroliget av episoder som beskrives her i DOL om utmattelse, søvnproblemer, seponeringsproblem, svette, oppkast osv. Det må da være ekstreme tilfeller osm opplever slike ting?

Jeg er som sagt deprimert pga. utbrenthet og har brukt Sobril i små doser (7,5 mg x 2/daglig) for å takle dette nogenlunde, men legen mener altså at antidepresiver er tingen....

Skal begynne med 5 mg og opp til 10 mg. Håper det gir meg litt løft så jeg kan finne igjen selvtilliten og bli kvitt usikkerheten, sjalusi, misunneligheten og mistenksomheten jeg har fått ovenfor alt og alle. Sliter på meg selv og forholdet.....

Skal også til psykolog på onsdag....

Siden du er såpass bekymret for dette kan du foreslå for legen å forsøke Remeron. Det er et antidepressiva som vanligvis ikke går så mye seksuelle bivirkninger som SSRI'ene.

Remerons hovedbivirkning er vel søvnighet (i hvert fall i begynnelsen) og økt apetitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avflatet

Har søk litt på dette og det er jo tydeligvis mange som opplever vanvittige bivirkninger av dette - blir litt skremt og er skeptisk.

Men det er kanskje bare de som har dårlige erfaringer som klager/skriver? Jeg er generelt skeptisk til medisiner og blir ikke beroliget av episoder som beskrives her i DOL om utmattelse, søvnproblemer, seponeringsproblem, svette, oppkast osv. Det må da være ekstreme tilfeller osm opplever slike ting?

Jeg er som sagt deprimert pga. utbrenthet og har brukt Sobril i små doser (7,5 mg x 2/daglig) for å takle dette nogenlunde, men legen mener altså at antidepresiver er tingen....

Skal begynne med 5 mg og opp til 10 mg. Håper det gir meg litt løft så jeg kan finne igjen selvtilliten og bli kvitt usikkerheten, sjalusi, misunneligheten og mistenksomheten jeg har fått ovenfor alt og alle. Sliter på meg selv og forholdet.....

Skal også til psykolog på onsdag....

Jeg har hørt av min psykiater at ca 65 -70 % får problemer med sexlivet på SSRI. Men mange fungerer sånn halveis etter en tid.

Men du vil sikkert ha nytte av dem mot det du sliter med, en blir nemlig veldig avflatet følelsesmessig. "Litt never mind". Så det er jo verdt å prøve.

Mange opplever heller ikke alle disse øvrige bivirkningene heller. Får rett og slett ett nytt liv, og godt med seg selv. Tror de med rein depresjon merker minst bivirknigner. GAD pasienter merker nok mest.

Og det hende at du er blant de prosentene som ikke får den sexuelle bivirkningen, men jeg synes det er realt at du får vite hvordan det er fatt for de fleste.

Dessuten er det vel for menn, mere utholdenhet for å si det sånn. Tar uendelig tid og sitter langt inne. Sikkert også avhengig av hvordan du er fra før.

Jeg som jente er blitt helt flat sexuelt på cipralex, men for meg som enkelt individ er det ikke noe savn engang, da de følelsene ikke er der lenger, men siden jeg er gift føler det er vanskelig og det gir meg dårlig samvittighet og redsel for forholdet. Viktig at en prater sammen om hvorfor det er blitt slik, iallefall. Med litt forståelse så går dette greit.

Men det er som nevnt mange AD som ikke har denne bivirkningen. Blant annet Aurorix, remeron, sinequan? og sikkert flere av de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...