Gå til innhold

Lavt stoffskifte ?

Anbefalte innlegg

tidligere aktiv

Hei !

Jeg er en kvinne på 36 år, med et barn på 7 år. Jeg har vært arbeidsaktiv i 18 år, og har stort sett vært frisk og rask.

Jeg har hatt en bi-jobb(hobby) som treningsinstruktør, så jeg har alltid vært glad i en god treningsøkt,og min fysiske form har vært god.For ca. 1 1/2 år siden følte jeg meg sliten og utmattet, og tok meg en tur til fastlegen for å ta prøver på blod verdier m.m. Fastlegen konkluderte da med at mine verdier for T4 og THS lå i grenseland og medisinering burde vurderes. Dette slo jeg fra meg, da jeg følte at jeg klarte å balansere overskuddet, og skape energi til hverdagen gjennom trening og diett. Fastlegen ga ingen videre anbefaling om oppfølging. Nå den siste tiden (kanskje siste 3-4 mnd) føler jeg at jeg ikke lenger klarer å skape denne balansen, og jeg føler meg fullstendig utmattet, trøtt og utslitt. Jeg trenger minimum 10 timers søvn for å takle noen timer på jobb, og konsentrasjonsevnen min har sviktet totalt. Jeg glemmer arbeidsoppgaver, telefoner, møter og ting som har blitt fortalt meg - hukommelsen er altså på villspor. Andre symptomer er også vektøkning, hovne føtter og hender og også en viss følelse av hovenhet i ansiktet. Verking i skuldre og nakke, og også økt hårtap. Jeg har nå fått tatt nye prøver hos en allmennpraktiserende, men de sier at disse ligger innenfor normalverdiene. Hva er normalverdier ? Mine verdier viste følgende : T4 15, THS 3,98. Jeg føler de fysiske symptomene så intenst på kroppen, og treningen har jeg vært nødt til å kutte da dette setter kroppen min ut av spill i flere dager. Mine symptomer blir definert som depresjon eller utbrenthet, føler ikke dette stemmer. Ser fram til deres synspunkter !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196615-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det du beskriver er veldig karakteristisk for problemstillingen omkring behandling av kvinner med lavt stoffskifte. Mange av symptomene du beskriver er helt forenlig med det man ser ved lavt stoffskifte. Det har vært et problem, særlig for kvinner, at mange av disse symptomene er ”diffuse”, og også kan sees ved for eksempel depresjon, utbrenthet og andre ”livsstils-sykdommer.” Sistnevnte kan være alt fra diabetes, metabolske syndromer, diett-utløste sykdommer, og enda mer diffuse ”syndromer” som til en viss grad er ”motebetinget”; fibromyalgi, amalgam-forgiftninger, candida-syndromer, jappesyken, kronisk utmattelses-syndrom, el-allergier, postviral asteni, myelo-encephalgisk syndrom (ME) og liknende.

Når jeg leser din ”historie” tenker jeg at det IKKE dreier seg om de siste diffuse sykdommene. Jeg tenker at her ER det en kvinne med lavt stoffskifte. Symptomene stemmer, blodprøvene har vært, og er fremdeles unormale. Kanskje har du imidlertid fått en SEKUNDÆR DEPRESJON, fordi du har lavt stoffskifte, har hatt taps-opplevelser; tap av normal aktivitet, normale kroppsfunksjoner og kanskje sosial yteevne. Noen blir i en slik situasjon også overvektige. Viktig; en slik depresjon og overvekt kan svært vanskelig behandles uten at stoffskiftet først normaliseres!!

Og hva er så ”normalt stoffskifte?” På blodprøvene ser man en ”her-og-nå-verdi”. Verdiene svinger bl.a gjennom døgnet og gjennom hormonsyklusen i en måned. Blodprøver bør altså taes samme tid på døgnet, og legen bør sammenholde med det som var NORMALT FOR DEG FØR DU BLE SYK. Kanskje finnes ikke disse verdiene. Man må da bruke fornuft. Normalområdet er svært bredt. Du har trolig hatt mye høyere verdier før. Utvidete prøver burde vært tatt ( a-TPO, TSH Fritt-T4 og T3). Disse må sees sammen. Avvik på noen av dem burde medført kontroll-prøve innen kort tid. Her har kanskje både du og legen din vært for passive.

Slik jeg ser det, har ditt lave stoffskifte forværret seg siden den første blodprøven. Formildende omstendighet for at behandling ikke er igangsatt er at de vanligste varianter av lavt stoffskifte bedres av seg selv over noen år. Men du burde trolig hatt behandling med Tyroxin, kanskje også Liotyronin i ventetiden. Det er vanlig at det tar mange måneder fra blodprøvene er normaliserte, enten de er normalisert ved Tyroxin-tilskudd eller av seg selv, til symptomene forsvinner. Trøttheten og konsentrasjonsvanskene er det siste som forsvinner hos mange.

Synes at du nå burde ta utvidete hormon-prøver, enten hos fastlegen, eller ved at denne henviser deg til en endokrinolog ( indremedisiner med spesialitet på hormon-sykdommer). Dersom fastlegen er oppdatert og interessert i stoffskiftesykdommer, kan denne selv starte behandling. Tyroxin ( Levaxin) skal doseres slik at blodverdiene styres mot øvre normalområde, dvs TSH ca 0,5-1 ( lav verdi betyr høyt stoffskifte og omvendt), og F-T4- verdien skal ligge rundt 20-25. Dette kan ta flere måneder, og symptomene kan vedvare opptil 3-6 måneder etter at optimal dose er nådd. Etter at symptomene har vært borte 1-2 år kan dosen reduseres, og man må følge med på om skjoldbrusk-kjertelen igjen kan gjenoppta normal produksjon av Tyroxin. Min erfaring er at omtrent halvparten av kvinnene må stå varig på Tyroxin. Behandlingen skal være helt uten bivirkninger ( tyroxin er et kroppseget hormon), den er billig, og skal gi velvære og energi ( tilbakeføring til den aktuelle pasientens ”før-sykdoms-nivå”). Siden livet går i faser, og ”oppturer” med påfølgende ”nedturer” er naturlig, må man altså bruke fornuft når man skal vurdere effekten av igangsatt behandling.

Du kan eventuelt diskutere dette svaret med fastlegen din, så kan denne vurdere om han er enig. Om følgen blir at han/hun vil henvise deg til endokrinolog, eller starte behandling med veiledning fra en slik. For øvrig kan du søke mer her i DOL på ”hypotyreose” og behandling av dette; mye har vært skrevet og diskutert pasienter og leger imellom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196615-lavt-stoffskifte/#findComment-1383105
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...