Gå til innhold

Foredrag, huff!


Han nye

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 30 år og går på skolen, i den forbindelse har vi mye foredrag. Jeg kommer også etter endt studium i jobbsitvasjoner til og ha foredrag/presentasjoner.

Problemet er at jeg ikke klarer å gjennomføre disse foredragene, jeg stotrer, skjelver, svetter, får ikke fram ord, har det mildt sagt jævlig.

Jeg vet at folk har nerver i forbindelse med sånne ting, men for meg tar nervene overhånd.

Har tydd til vival flere ganger for å komme meg helskinnet igjennom, da klarer jeg det stort sett greit.Har gjennomført uten beroliggende, men det har vært katastrofer.

Det tar en stund å heve seg etter sånne "prestasjoner", jeg reiser meg igjen, men disse fiaskoene tærer på min selvtillitt og jeg har det fælt etterpå.

Tenker på de i klassen og hva dem tror om meg, jeg føler meg som en idiot etter foredrags-fiaskoene.

Jeg er helt normal sånn ellers sosialt, ingen store problemer der.

Jeg trenger tips for å klare meg foran folk, hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen gode råd til hva du kan gjøre, jeg ble bare så imponert over at du faktisk trosser angsten din og utsetter deg selv for disse påkjenningene om og om igjen.

Selv går jeg helt opp i limingen dersom jeg må snakke "offentlig". Bare tanken på å holde et foredrag for en gruppe er nok til at jeg blir kvalm og svimmel.

Har du så ofte presentasjoner at du ikke kan fortsette med vival i de sammenhengene? Kanskje du en dag glemmer å ta tabletten, også fikser du foredraget like greit uten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en annen

Jeg tenker litt pragmatisk at hvis dette ikke skjer så ofte så gjør det vel ikke så mye om du bruker vival sida det fungerer godt. Ellers kan du kanskje lese noen selvhjelpsbøker om dette, jobbe med avslapningsøvelser o.l. Kanskje vil det hjelpe.

Det er jo veldig mange som ikke liker å snakke til store forsamlinger, så jeg tviler på at medstudentene syns du er så veldig rar pga. dette. Sannsynligvis viser du dem bare deres egen angst i en litt sterkere utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare ett forslag

Jeg vet ikke om dette er noen hjelp, men jeg bruker bachs blomster medisin naar jeg blir stresset og faar angst. Da tar jeg 5 draaper paa tungen av rescue remedy, og da roer hjertet seg veldig fort.

Det hjelepr ogsaa naar tankene mine virrer rundt og rundt i hodet sa jeg ikke kan slappe av. Vet det hoeres veldig alternativt ut, men det funker kjempebra for meg. Vaert ett forsoek? Du kan faa tak i det i helsekosten etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje det hjelper å gjøre det mange ganger. Tenk i hverfall på når du har foredrag på skolen er det for å øve deg, slik at du skal bli tryggere på det i en "real life" situasjon. På skole har du jo en god mulighet til å trene i tryggere omgivelser.

Vet at det også finnes kurs som går på nettopp det med å holde taler, foredrag og slike ting. Mye av det som en lærer der, går ut på å trene seg på å være i situasjonen, i et relativt trygt miljø.

Pass forresten på å puste med magen, det skal vist nok hjelpe for å beholde roen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis det er noen trøst så har jeg møtt mange sosiale, utadvendte mennesker som har sterk angst for foredrag. Så dette er du ikke alene om. jeg kunne ikke ant på forhånd at de slet med dette om de ikke sa det

ER du som regel alene på disse foredragene? Eller har du noen som kan avlaste deg? Hvis noen andre vet at du er nervøs for dette så kan det være en trygghet at de vet at du er nervøs for dette og kan trå til om du skulle få hetta

prøv å tenke deg det verste som kan skje i en slik situasjon. Som regel vet vi at 95 prosent av det skrekkscenariet vi ser for oss ikke skjer. og skulle det virkelig skje , ja da er du statistisk uheldig.

hva med å belønne deg med noe hver gang du har vært i ilden. Samme hvor jævlig det var, så skal du gi deg selv en presang, kjøpe noe etc., slik at du kanskje kan assosiere dette med noen positivt. feks etter fem foredrag så kjøper jeg det og det...

Men husk at du ikke er alene om å føle det slik. De andre i salen tenker nok mer enn nok på sitt eget foredrag og hva de skal si. De andre er kanskje så lykkelig over å være ferdige at de bare tenker på det.

lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er noen trøst så har jeg møtt mange sosiale, utadvendte mennesker som har sterk angst for foredrag. Så dette er du ikke alene om. jeg kunne ikke ant på forhånd at de slet med dette om de ikke sa det

ER du som regel alene på disse foredragene? Eller har du noen som kan avlaste deg? Hvis noen andre vet at du er nervøs for dette så kan det være en trygghet at de vet at du er nervøs for dette og kan trå til om du skulle få hetta

prøv å tenke deg det verste som kan skje i en slik situasjon. Som regel vet vi at 95 prosent av det skrekkscenariet vi ser for oss ikke skjer. og skulle det virkelig skje , ja da er du statistisk uheldig.

hva med å belønne deg med noe hver gang du har vært i ilden. Samme hvor jævlig det var, så skal du gi deg selv en presang, kjøpe noe etc., slik at du kanskje kan assosiere dette med noen positivt. feks etter fem foredrag så kjøper jeg det og det...

Men husk at du ikke er alene om å føle det slik. De andre i salen tenker nok mer enn nok på sitt eget foredrag og hva de skal si. De andre er kanskje så lykkelig over å være ferdige at de bare tenker på det.

lykke til videre:)

Takk for alle svar.

Jeg trodde det skulle bli lettere å holde foredrag, men det blir ikke lettere, samme nervøsitet osv.

Jeg får puste riktigere, øve stoffet maks, event. snakke med dem jeg holder det med, kunstpauser, ta valium.

Under foredrag før så har jeg fulgt triksene lærere forteller om, men det kommer en nervøsitet som et UVÆR snikene til meg jo nærmere foredraget kommer. En form for skrikende angst, prestasjonsangst?

Tror det er på tide å dra til legen, jeg kan ikke teste ut triksene lenger fordi de har ikke klart å roe meg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Jeg trodde det skulle bli lettere å holde foredrag, men det blir ikke lettere, samme nervøsitet osv.

Jeg får puste riktigere, øve stoffet maks, event. snakke med dem jeg holder det med, kunstpauser, ta valium.

Under foredrag før så har jeg fulgt triksene lærere forteller om, men det kommer en nervøsitet som et UVÆR snikene til meg jo nærmere foredraget kommer. En form for skrikende angst, prestasjonsangst?

Tror det er på tide å dra til legen, jeg kan ikke teste ut triksene lenger fordi de har ikke klart å roe meg enda.

da er det nok lurt å gå til legen. Kanskje det ligger mere bak angsten enn bare å holde foredrag?

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...