Gå til innhold

Psykiske problemer som føles så reelle ?


engsteren

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en fyr på 30 år som veldig lenge har vært plaget med noe som føles som feber i hodet og varme i huden (men har gjerne ikke feber ved tempmåling), trykk eller et belte rundt hodet, blanke smårøde øyne og ubalanse i ny og ne når jeg skal gå noe sted. Alt dette går i perioder. I tillegg har jeg tidligere hatt veldig mye ørevoks (nesten svart ved tømming hos lege) og det smatter i ørene ved beveging av kjeve nå også. Har også de siste månedene hatt problem med smerte i brystkassen men det ordnet seg med Nexium, og med Zantac hvis jeg føler noe (magesyre i spiserøret?).

Siden jeg er engstelig av meg ellers også har jeg fått beskjed av legen min at dette også er stress/psykisk. Jeg vet jeg knyter meg både i brystkasse (puster kanskje galt)og i hodet pga litt dårlig syn og kanskje stress.

Den siste uken har jeg i tillegg fått vekslende kløe/svie over hele kroppen (verst om kvelden) samt kortvarige muskel-/leddsmerter over hele kroppen, og tok utvidet blodprøve som bare viste litt høyt kolestrol, så legen min bare opprettholder tidligere diagnose. (Har tidligere forøvrig kjent stråling kun i lårene når jeg må avføre, og har hatt stråling før når jeg har hatt prolaps og etter en sykkelulykke men dette er svakt og sjeldent).

Har også bittesmå røde prikker eller bloduttredelser overalt på hele kroppen men vet ikke om det har kommet spesielt mange nå fordi jeg har hatt det før også. Noen ganger virker det som om det er akkurat der det stakk eller klødde, men vet ikke helt. Men jeg kan bøye nakken og de mister rødfargen ved trykk.

Nå er jeg henvist til psykolog, og det er sikkert vel og bra, men føler at noe reellt og veldig fysiske og plagsomme symptomer blir oversett. Blir flau over å mase så mye på legen for bare å bli overkjørt hver gang, og i tillegg veldig redd for at jeg bare skal dø (eller bli lam av MS e.l.) mens folk bare synes jeg er hypokonder.

Tror du det bare er psykisk ? Og hva skal jeg gjøre ? Jeg tar vitaminer/mineraler/omega hver dag samt paracet når jeg føler meg som dårligst, samt at jeg nylig har sluttet med Nicotinell som jeg brukte for å slutte med snusing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart at de kroppslige plagene dine er reelle. Hvis det klør, så klør det jo. Hvis det er ondt, så er det jo ondt. Fysisk smerte er jo ikke noe man liksom kan innbille seg.

Men hva som er ÅRSAKEN til de kroppslige plagene, kan jo være psykisk. Kropp og psyke henger tett sammen, og det er vanlig å få kroppslige plager på grunn av noe psykologisk. Det kan være vanskelig å forstå og akseptere at angst kan gi fysiske smerter eller ubalanse, men det kan det faktisk.

Jeg synes det er flott at du skal til psykolog. Mange som har det som deg blånekter for at deres problemer har noe med psyken å gjøre i det hele tatt, og da er det selvsagt vanskelig å få gjort noe med det. Du høres intelligent og modig ut, og jeg ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at de kroppslige plagene dine er reelle. Hvis det klør, så klør det jo. Hvis det er ondt, så er det jo ondt. Fysisk smerte er jo ikke noe man liksom kan innbille seg.

Men hva som er ÅRSAKEN til de kroppslige plagene, kan jo være psykisk. Kropp og psyke henger tett sammen, og det er vanlig å få kroppslige plager på grunn av noe psykologisk. Det kan være vanskelig å forstå og akseptere at angst kan gi fysiske smerter eller ubalanse, men det kan det faktisk.

Jeg synes det er flott at du skal til psykolog. Mange som har det som deg blånekter for at deres problemer har noe med psyken å gjøre i det hele tatt, og da er det selvsagt vanskelig å få gjort noe med det. Du høres intelligent og modig ut, og jeg ønsker deg lykke til!

Tusen takk for svar. Det varmer å høre fra noen.

Det er bare det at jeg engster meg konstant for om det er noe annet. Klarer ikke å kontrollerer det. Siste er at jeg følte at en finger på høyrehånden sovnet i lang tid plutselig. Kan sånt virkelig være noen annet enn nevrologisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke gi deg

Tusen takk for svar. Det varmer å høre fra noen.

Det er bare det at jeg engster meg konstant for om det er noe annet. Klarer ikke å kontrollerer det. Siste er at jeg følte at en finger på høyrehånden sovnet i lang tid plutselig. Kan sånt virkelig være noen annet enn nevrologisk ?

Jeg kjenner igjen det der med finger som dovner, og angst for MS eller andre ting. Min lege sa at en finger kunne dovne pga dårlig blodtilførsel oppe ved nakken, siden jeg hadde stramme muskler i skuldrer og nakke.

Jeg har hatt masse rart jeg også, men både CT og MR har vært bra. Har også tatt EEG. Hos meg landet de på firbromyalgi.

Når en har sammensatte plager har det som regel med et eller annet i livet å gjøre. Noen får det slik pga at de blir mobbet av andre, noen etter en bilulykke, andre pga langvarig stress på jobben, etter å mistet mann eller barn eller rett og slett uten å kunne påvise noen grunn. Men det er oftest kroppen som sier ifra at alt ikke er ok for den. Kanskje er en bare ensom.

Merker at jeg har det best når jeg er sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det varmer å høre fra noen.

Det er bare det at jeg engster meg konstant for om det er noe annet. Klarer ikke å kontrollerer det. Siste er at jeg følte at en finger på høyrehånden sovnet i lang tid plutselig. Kan sånt virkelig være noen annet enn nevrologisk ?

Selv om du har kroppslige problemer som kan ha psykisk årsak, så betyr det jo ikke at ALT som skjer med kroppen din er psykisk.

Det skjer rare små ting med kroppen til alle mennesker. Dersom en har angst/bekymrer seg mye for at man har en alvorlig sykdom, så blir man ekstra oppmerksom på ting i kroppen som folk flest ikke engang legger merke til.

Det er faktisk normalt at fingeren plutselig dovner litt bort. Eller at man får litt ondt i en muskel. Eller at man har ondt i hodet. Eller at det klør et sted på kroppen i noen dager. Eller at man har litt smerter i hjerteregionen. Eller at man har treg mage. Eller at man får en rar rød prikk på låret.

Du skjønner tegninga. Det skjer i det hele tatt mange rare ting med kroppen hele tida. Ikke alle tingene er tegn på at noe er galt, det er bare sånn det er å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det varmer å høre fra noen.

Det er bare det at jeg engster meg konstant for om det er noe annet. Klarer ikke å kontrollerer det. Siste er at jeg følte at en finger på høyrehånden sovnet i lang tid plutselig. Kan sånt virkelig være noen annet enn nevrologisk ?

Det du kjenner er reelt nok.

Men kan det være at du tolker det til noe mer alvorlig enn det er?

Om man går å kjenner etter vil man finne et hav av vondter, flekker og misstenkelige ting.

Kanskje er det noe av det du trenger hjelp til; Å skille falske alarmer fra de reelle.

Det meste av smerter, ubehag og "unormaliteter" vi kjenner i kroppen er helt ufarlig og helt til å leve med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...