Gå til innhold

Tenåring og kaffedrikking.

Anbefalte innlegg

Vår tenåring, nettopp fylt 15, har begynt å drikke kaffe. vi synes det er for tidlig, med tanke på skadevirkninger og avhengighet. Han lager en porsjon espresso som han blander ca halvt om halvt med kalsiumberiket soyamelk, (han tåler ikke kumelk)og drikker det hver morgen. I tillegg drikker han 1/2 til 1 liter iste (blandet fra ferdig-poser) hver dag. Vi har forsøkt å påvirke dette, foreslå at han kutter ned, men har ikke klare nok argumenter for vi vet ikke nok om saken. Hans argument er at alle andre gjør det, men det trøster ikke oss. Kan noen være så snill å gi oss en god grunn til at han bør slutte med dette, evt. kutte ned? Eller berolige oss?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/196763-ten%C3%A5ring-og-kaffedrikking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han drikker en espresso hver dag, tror jeg nok at han kommer til å klare seg fint. Tenk på alle italienerne. Når det gjelder is-te så kan dere kanskje kjøpe funlight ice-tea uten sukker.. Den er ganske OK.

Dette fant jeg på en dansk helse-side:

- Kroppen er 48 timer om at nedbryde 66 mg koffein, hvilket svarer til en lille kop kaffe.

- Kaffe bringer kroppen i en tilstand, der minder om stress.

- Kaffe er mistænkt for at øge blodtrykket.

- Kaffe medvirker et ustabil blodsukker, der igen er medvirkende årsag til overvægt.

- Koffeinfri kaffe er ikke sundere end almindelig kaffe, da koffeinen erstattes af to andre stoffer, der begge er klassificerede som kræftfremkaldende.

Hvis det er sant er det jo ikke bedre med koffeinfri kaffe. Rimer med hva jeg ellers har hørt, disse stoffene ligger igjen etter prosessen med å fjerne koffeinen. Pest eller kolera?? :)

Annonse

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det kaffe-nivået han drikker er ikke skadelig. Hvis han koser seg med denne måten å drikke kaffe på, så synes jeg han kan fortsette med det. Noen typer is-te inneholder mye sukker; dette kan han være obs på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...