Gå til innhold

Forbud mot å servere alkohol til mindreårige

Anbefalte innlegg

Gjest skrævadottir
Skrevet

Mange av USA's stater innfører nå forbud mot å la mindreårige drikke alkohol på privat og offentlig eiendom. Eieren blir nå ansvarlig med strenge bøter, samme om det er deres egne eller andres barn.

Bør vi innføre det i Norge?

Skrevet

Ja, helt klart. Det finnes alt for mange velmennede foreldre i Norge som ikke bruker hjernecellene sine. De tørr rett og slett ikke nekte sine barn å ta seg en drink, kjøper gjerne øl til dem i helgene også. Har sett litt for mye av det.

Gjest skrævadottir
Skrevet

Ja, helt klart. Det finnes alt for mange velmennede foreldre i Norge som ikke bruker hjernecellene sine. De tørr rett og slett ikke nekte sine barn å ta seg en drink, kjøper gjerne øl til dem i helgene også. Har sett litt for mye av det.

Det er faktisk ikke forbudt for foreldre å servere de mindreårige barna alkohol i Norge.

Det burde vært forbudt.

Skrevet

Man skjenker ikke mindreårige.

Skal de absolutt drikke, så la de slite for å få tak i drikkevarene, det måtte en annen gjøre.

Skrevet

Det er bare idioter som serverer mindreårige alkohol, og de kan godt bures for min del.

Skrevet

Det er faktisk ikke forbudt for foreldre å servere de mindreårige barna alkohol i Norge.

Det burde vært forbudt.

Det burde absolutt ikke bli forbud mot dette.

Helt latterlig.

Folk får ta ansvar for segselv og sine.

Skrevet

Absolutt ikke.

Synes folk er veldig flinke til å synes ting om andre og glemme helt hva de selv gjør (og ikke minst HAR GJORT!)!!

Gjest skrævadottir
Skrevet

Det burde absolutt ikke bli forbud mot dette.

Helt latterlig.

Folk får ta ansvar for segselv og sine.

Hvorfor bør vi servere alkohol til våre mindreårige barn?

Skrevet

Det burde vært forbudt.

Har du en lovlink som bekrefter det der?

"...................................."

Skrevet

Lovlink på at noe er tillatt??

Får for guds skyld håpe at du spøker.

Skrevet

§ 8-8. Ulovlig kjøp.

Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.

Hvorvidt dette gjelder privat vet jeg ikke, men det står ikke at det ikke gjør det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Lovlink på at noe er tillatt??

Får for guds skyld håpe at du spøker.

Ikke gjør deg dummere enn du er (som forøvrig er litt av en bragd).

Skrevet

Det burde vært forbudt.

Jeg har ikke funnet noen lover som gjør dette særlig tydelig. Det eneste jeg finner er alkoholloven, som retter seg mot skjenking og neppe kan brukes i private tilfeller.

Forøvirg fra en artikkel i vg:

"Gallup-undersøkelsen viser at åtte av ti nordmenn mener det fortsatt bør være forbudt å kjøpe alkohol med hensikt å gi det videre til barn under gjeldende aldersgrense"

"..................................."

Gjest skrævadottir
Skrevet

Link til noe som er lov fins ikke. Men bare fremmede rammes av alkohollovene. Foreldrene må evt rammes av barnevernslover. Skjenking er omsorgssvikt ville jeg tro?

Mange lover er slik.

F eks så kan du ikke anmelde medlemmer i din egen husstand for visse lovbrudd mot deg selv. Du kan heller ikke anmelde en ansatt eller husstandsmedlem for tyveri av f eks bilen din, eller en forretningspartner for svik av ulike slag. Det er å anse som sivilsaker.

Ergelig når broren din rapper nøkla til bilen din og vraker den.

Gjest skrævadottir
Skrevet

Jeg har ikke funnet noen lover som gjør dette særlig tydelig. Det eneste jeg finner er alkoholloven, som retter seg mot skjenking og neppe kan brukes i private tilfeller.

Forøvirg fra en artikkel i vg:

"Gallup-undersøkelsen viser at åtte av ti nordmenn mener det fortsatt bør være forbudt å kjøpe alkohol med hensikt å gi det videre til barn under gjeldende aldersgrense"

"..................................."

Mye blir vanskelig å anmelde i en husstand. F eks når faren din som bor i samme hus rapper brennevin fra barskapet ditt, stikker med kameraet ditt og stamper det, knuser alle vinduene i huset, eller skjenker barna dine.

Skrevet

Link til noe som er lov fins ikke. Men bare fremmede rammes av alkohollovene. Foreldrene må evt rammes av barnevernslover. Skjenking er omsorgssvikt ville jeg tro?

Mange lover er slik.

F eks så kan du ikke anmelde medlemmer i din egen husstand for visse lovbrudd mot deg selv. Du kan heller ikke anmelde en ansatt eller husstandsmedlem for tyveri av f eks bilen din, eller en forretningspartner for svik av ulike slag. Det er å anse som sivilsaker.

Ergelig når broren din rapper nøkla til bilen din og vraker den.

"Link til noe som er lov fins ikke"

Jovisst. En artikkel e.l. som drøfter og tolker et sett med lover, i forhold til ditt og datt etc. Bare fordi det ikke står spesifikkt i en lov at akkurat det er forbudt, betyr det ikke at det er lovlig.

"Men bare fremmede rammes av alkohollovene. Foreldrene må evt rammes av barnevernslover."

Jeg ser ingen grunn til at ikke alkoholloven skal kunne utvides med bestemmelser som gjelder privat distribusjon. (Faktisk gjelder "skjenkeloven" også i private selskaper - noe mange ikke er klare over.)

Hvis man f.eks ikke har lov å innta alkohol når man er mindreårig, så blir automatisk en forelder som gir deg alkoholen medskyldig. Akkurat som sjåføren som kjører bilen under bankraneet er medskyldig, selv om h*n ikke ranet banken selv.

"Skjenking er omsorgssvikt ville jeg tro?"

Det er en annen mulig innfallsvinkel. Det viktige er vel ikke hvordan, men at det gjøres klart og tydelig ulovlig og straffbart å distribuere det til mindreårige.

".................................."

Skrevet

Mye blir vanskelig å anmelde i en husstand. F eks når faren din som bor i samme hus rapper brennevin fra barskapet ditt, stikker med kameraet ditt og stamper det, knuser alle vinduene i huset, eller skjenker barna dine.

Ah, men nå snakker du om private som anmelder private. Når det gjelder skjenking, så er det vel mer realistisk at f.eks barnevernet tipses, og at disse dermed anmelder. Blir jeg jævlig grisete sak, med vanskelig bevisførsel etc., men men. Det er ihvertfall ikke veldig realistisk at noen i samme husstand anmelder noen for ulovlig servering.

".................................."

Gjest skrævadottir
Skrevet

En gammel myte er vi kanskje kvitt: at juling for unger er snarveien til god oppdragelse.

Men at barn har godt av å "lære å drikke" hjemme, er vi ikke kvitt. Enda messes det gamle myter om dette. Myten er avlivet med store undersøkelser, men likevel tror folk ikke på det. Eller "jeg sender med henne en flaske vin, så vet jeg hva hun drikker" undersøkelsene sier at hun drikker vinen _i tillegg_ og ikke i stedet for. Vi forstår ikke de unge og kulturen.

Skrevet

Ikke gjør deg dummere enn du er (som forøvrig er litt av en bragd).

Ho Ho, for en dust!

Har du en lovlink til at det er lov å puste, eller kan vi konludere med at vi alle er lovbrytere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...