Mimosa Skrevet 9. august 2000 Skrevet 9. august 2000 Hei, håper det er noen som kan hjelpe meg med dette. For tre dager siden bar jeg tunge esker ned seks etasjer (og gikk de samme etasjene opp igjen) i forbindelse med flytting av et lager. Etter dette har jeg hatt vondt i det ene kneet. Smertene kommer mest når jeg går i trapper (både opp og ned), og det kjennes ut som om de er konsentrert rett under kneskåla og muligens på baksiden av kneet. Dette er likevel vanskelig å si sikkert, da ubehaget sitter i hele kneområdet. Når jeg våkner om morgenen, kjennes kneet bare slitent ut, men utover dagen blir det verre og verre. Det gjør særlig vondt å bøye kneet, og det er umulig å stå på kne. Jeg har følelsen av at kneet er konstant hovent, men dette synes ikke utenpå! Selv om jeg ikke aner hva "vann i kneet" er, beskriver dette bra følelsen - akkurat som om det er veldig fullt der inne, og det derfor blir vansklelig å bevege det. Hva kan jeg gjøre med dette? Skal jeg holde foten i ro eller tvert i mot bevege den mest mulig? Burde jeg oppsøke lege, eller ville det bare vært tåpelig? Jeg har tidligere hatt problemer med det andre kneet, har operert ut en menisk + har svake leddbånd der. Dette er mange år siden, så jeg husker ikke helt, men tror at dette jeg har nå føles helt annerledes. Er det noen som kan hjelpe? 0 Siter
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 10. august 2000 Skrevet 10. august 2000 Til mimosa vedr. knesmerter. Det høres ut som en overbelastning du har fårtt, går ut fra at du ikke har vridd eller skadet kneet. Kneet trenger litt mer hvile enn normalt, men du skal ikke holde det i ro. Du kan gjerne bøye og strekke det ofte uten belastning ( f.eks i ryggleie), ellers unngå det som gjør vondt. En elastisk bandasje bør du ha på om dagen i ca. 1 uke, og du kan gjerne bruke Ibux i ca. 1 uke. vedvarende plager bør undersøkes, særlig om det er vann i kneet; dette sees best som poser/hevelser på oversiden av kneskjellet.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Spesialist i allmenmedisin og Idrettslege. 0 Siter
BelAir Skrevet 25. august 2002 Skrevet 25. august 2002 Til mimosa vedr. knesmerter. Det høres ut som en overbelastning du har fårtt, går ut fra at du ikke har vridd eller skadet kneet. Kneet trenger litt mer hvile enn normalt, men du skal ikke holde det i ro. Du kan gjerne bøye og strekke det ofte uten belastning ( f.eks i ryggleie), ellers unngå det som gjør vondt. En elastisk bandasje bør du ha på om dagen i ca. 1 uke, og du kan gjerne bruke Ibux i ca. 1 uke. vedvarende plager bør undersøkes, særlig om det er vann i kneet; dette sees best som poser/hevelser på oversiden av kneskjellet.Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen Spesialist i allmenmedisin og Idrettslege. Heisann, jeg har også tilsvarende "poser" over kneet og samme smerter i høyre kne som Mimosa beskriver. Har fått resept på Ibux og også beskjed om å bruke elastisk bandasje/krykker. Krykkene droppet jeg (mulig jeg er for macho), å var fin i kneet nå på torsdag. Fredag var det like ille igjen, er dette pga at jeg droppet krykkene å i så fall må jeg starte behandlingen på nytt? Har nå vært etterpå klok å skaffet et par krykker. Hva med alternativ behandling om ikke vannet blir borte? Har kjørt mye med A/C på i bilen å lurer på om dette kan ha noe med vannet å gjører, fikk også vite under legebesøket at venstre ben er ca 1,5 cm kortere enn det høyre. Er takknemlig for alle svar. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.