Gå til innhold

Manglende surstoff til hjernen


Gjest Gammel før tiden

Anbefalte innlegg

Gjest Gammel før tiden

Jeg har fått vite at MR bilder jeg har tatt viser høysignalforandringer i hjernen og at det skyldes manglende surstoff tiførsel. Men hvordan kan det skje, slike skader altså, i hvit substans, når jeg ikke har noen symptomer og alle prøver opå f.eks vasculit er negative. Har jeg "drypp" uten at jeg merker det?

Jeg blir redd av å tenke på at dette kan skje uten symptomer og at jeg plutselig en dag er helt "bortreist"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bente Thommessen, Lege

Kjære Gammel før tiden.

De forandringene på MR bildene som du beskriver kan være forenlig med noe som kalles leukoaraiose og som rett og slett betyr redusert tetthet i hjernens hvite substans. Dette er et fenomen som man kan se hos opptil 25% av alle over 65 år når man tar et CT eller MR bilde av hjernen. Det behøver altså ikke være tegn på sykdom, men er ofte et uttrykk for litt åreforkalkning som de fleste har når man blir eldre. Siden jeg ikke har den nøyaktige beskrivelsen av ditt MR bilde, og heller ikke vet hvorfor du måtte foreta denne undersøkelsen, synes jeg likevel du også bør diskutere resultatet med den legen som henviste deg til MR undersøkelsen. Men som sagt kan funnet godt være uttrykk for et normalt fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente Thommessen, Lege

Kjære Gammel før tiden.

De forandringene på MR bildene som du beskriver kan være forenlig med noe som kalles leukoaraiose og som rett og slett betyr redusert tetthet i hjernens hvite substans. Dette er et fenomen som man kan se hos opptil 25% av alle over 65 år når man tar et CT eller MR bilde av hjernen. Det behøver altså ikke være tegn på sykdom, men er ofte et uttrykk for litt åreforkalkning som de fleste har når man blir eldre. Siden jeg ikke har den nøyaktige beskrivelsen av ditt MR bilde, og heller ikke vet hvorfor du måtte foreta denne undersøkelsen, synes jeg likevel du også bør diskutere resultatet med den legen som henviste deg til MR undersøkelsen. Men som sagt kan funnet godt være uttrykk for et normalt fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gammel før tiden

Kjære Gammel før tiden.

De forandringene på MR bildene som du beskriver kan være forenlig med noe som kalles leukoaraiose og som rett og slett betyr redusert tetthet i hjernens hvite substans. Dette er et fenomen som man kan se hos opptil 25% av alle over 65 år når man tar et CT eller MR bilde av hjernen. Det behøver altså ikke være tegn på sykdom, men er ofte et uttrykk for litt åreforkalkning som de fleste har når man blir eldre. Siden jeg ikke har den nøyaktige beskrivelsen av ditt MR bilde, og heller ikke vet hvorfor du måtte foreta denne undersøkelsen, synes jeg likevel du også bør diskutere resultatet med den legen som henviste deg til MR undersøkelsen. Men som sagt kan funnet godt være uttrykk for et normalt fenomen.

Takk for svar! Men problemet er komplisert, ikke er jeg over 65 - og legen min svarer det samme som deg, mens en nevrolog fastholder at det er sykdom uten å ville si noe mer. Det er det som gjør meg redd for hva som foregår i hjernen. Kan du være så snill å fortelle meg om jeg ville merke et drypp? ( det er vel det som ligger i begrepet multiinfarkt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente Thommessen, Lege

Takk for svar! Men problemet er komplisert, ikke er jeg over 65 - og legen min svarer det samme som deg, mens en nevrolog fastholder at det er sykdom uten å ville si noe mer. Det er det som gjør meg redd for hva som foregår i hjernen. Kan du være så snill å fortelle meg om jeg ville merke et drypp? ( det er vel det som ligger i begrepet multiinfarkt?)

Kjære Gammel før tiden.

Jeg skjønner at du er engstelig og har behov for mer informasjon. Det er imidlertid vanskelig for meg å gå nærmere inn på din situasjon spesifikt, når jeg hverken kjenner din evetuelle sykehistorie eller har undersøkt deg. Jeg vil imidlertid anbefale at du tar kontakt med legen din atter en gang og forteller ham/henne at du er engstelig og at du, særlig i forhold til hva nevrologen har sagt, trenger mer informasjon. Når det gjelder "drypp" er dette egentlig et uspesifikt begrep som brukes i ulike betydninger. Det vanligste er imidlertid å bruke det som en betegnelse på en liten blodpropp som forbigående tetter til en blodåre i hjernen og som gir de samme symptomene som ved et hjerneslag (f. eks halvsidig lammelser og nummenhet, skjevhet i ansiktet/munn, språk og synsforstyrrelser osv), men kun forbigående. Selv om disse symptomene går tilbake i løpet av kort tid er det viktig å kontakte lege for videre vurdering og evt forebyggende tiltak. Men som sagt er begrepet ikke klart definert, og brukes med en noe ulik betydning i forskjellige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...