Gå til innhold

Når ting begynner å svikte

Anbefalte innlegg

odding1365380899

Hei. Jeg er en kvinne på 42 år som er godt inne i overgangsalderen, med relativt små plager. Jeg har også høyt kolesterolnivå (hadde 8,5,nå 6,9) og har begynt på medisiner. Jeg er ikke spesielt overvektig, kanskje 5-8 kilo for mye. Min far hadde hjerteinfarkt da han var 58, min bestefar døde av det samme da han var i 40-årene. Jeg vet at jeg er utsatt. Årsaken til at jeg skriver til deg, er at jeg også har fått en øyesykdom (AMD)på det ene øyet. Det er den våte varianten. På det andre øyet, har jeg store lekkasjer av gelemasse som forstyrrer synet veldig. Jeg går til behandling for dette. Da jeg leste om AMD, sto det ett sted at de som rammes av denne sykdommen har større sjans til å få hjerteinfarkt, og at de faktisk ser ut til å dø tidligere enn andre. At sykdommen rett og slett er en tidlig aldringsprosess. Så da blir jeg litt urolig. Jeg er ung, småbarnsmor og ser at mye rammer meg tidlig. Er jeg utsatt på noen måte? Jeg har også leddsmerter, både ved værforandring og når jeg våkner om morgenen. Normalt er jeg kanskje den minst engstelige person som finnes. Jeg pleier ikke å bekymre meg om så veldig mye, hverken på egne eller andres vegne, men nå synes jeg utviklingen er litt pussig. Alt har skjedd i løpet av det siste året.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197091-n%C3%A5r-ting-begynner-%C3%A5-svikte/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Odding.

Grunnen til at svaret på ditt spørsmål kommer så sent er delvis at det ligger utenfor mitt spesialfelt, og jeg har derfor konsultert spesialister i øyesykdommer og endel oppslagsverk for å finne en evt. sammenheng mellom din øyelidelse og hjerte-kar-sykdom. Det er enkelte steder i litteraturen angitt sammenheng, men den er ikke helt klar, og slår ikke gjennom hos alle. Det er mulig at det mer henger sammen med andre faktorer, som kan opptre samtidig i denne gruppen av personer.

Du angir at du har kolesterol på 8,5-6,9. Dette er klart over gjennomsnittet, og slike verdier er (statistisk) markert beheftet med øket forekomst av koronar hjertesykdom.

Du bør ta dette opp med din lege, få gjort en fullstendig kartlegging av fettstoffene i blodet, og ta opp med ham/henne hvilke andre risikofaktorer som eventuelt kunne foreligge. Muligens er det ikke noen, men det vil være godt for deg at du fikk det klargjort, med henblikk på evt. fremtidig forebyggende tiltak. Du bør dessuten (ved anledning) få undersøkt fettstoffene i blodet til dine barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...