Gå til innhold

NHD- og andre - PF diagnose?


Gjest the girl

Anbefalte innlegg

Gjest the girl

I dag sa psykologen til meg at jeg er personlighetsforstyrret. Har ikke vært til så mange samtaler med ham og lurer bare på om det er normalt å gi en slik diagnose basert bare på samtaler? Han er for øvrig psykolog spesialist.

Hvile type PF det dreier seg om vet jeg ikke. Men han sa at det medfører lang tid i terapi.

Og jeg som trodde man måtte fylle ut skjema for slike diagnoser...? Eller blir det kanskje gjort på et senere tidspunkt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blenda1365380899

Det er ikke så farlig med diagnose..Det er bare ett arbeidsredskap for dine hjelpere.

Det tar tid med PF ja. Jeg har selv hatt en slik diagnose.... Jeg er ikke i den båsen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the girl

Det er ikke så farlig med diagnose..Det er bare ett arbeidsredskap for dine hjelpere.

Det tar tid med PF ja. Jeg har selv hatt en slik diagnose.... Jeg er ikke i den båsen lenger.

Takk for svar.

Skjønner at jeg fortsatt er den personen jeg er.

Føler også en form for lettelse. Jeg skylder på meg selv for det meste og en slik diagnose hjelper meg til å ikke legge alt ansvar over på meg selv. Ikke det at jeg ønsker å skylde på noen, har bare vært uheldig.

Fint og lese at du har greid å jobbe deg ut av det. Gir meg håp, selv om jeg tror veien kan bli lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er helt vanlig og forsvarlig at diagnostiseringen gjøres på en slik måte.

For å kunne stille en diagnose må visse kriterier være oppfylt. De fleste spesialister har disse kriteriene i hodet og trenger ikke å støtte seg til skjema for å kunne stille en bestemt diagnose.

Skal en derimot sjekke en pasient for alle mulige diagnoser, må de fleste bruke strukturerte intervjuer for å huske alle spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the girl

Det er helt vanlig og forsvarlig at diagnostiseringen gjøres på en slik måte.

For å kunne stille en diagnose må visse kriterier være oppfylt. De fleste spesialister har disse kriteriene i hodet og trenger ikke å støtte seg til skjema for å kunne stille en bestemt diagnose.

Skal en derimot sjekke en pasient for alle mulige diagnoser, må de fleste bruke strukturerte intervjuer for å huske alle spørsmålene.

Takk for svar, NHD.

Trengete den ekstra bekreftelsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...