muri Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Er det en sammenheng mellom autoimmune sykdommer og myalgi, og er det noe jeg kan gjøre selv for å bedre situasjonen og fremtidsutsiktene mine? Bakgrunn for mitt spørsmål: Jeg er 38 år og er nå sykemeldt p.g.a. Myalgi. Det vil si at jeg har vondt i armene mine. Det er strålesmerter som vandrer litt og varierer i styrke i løpet av dagen. Det er veldig plagsomt. Prøver å ta det med ro etter råd fra legen, men synes ikke det hjelper. Tar nå Voltaren morgen og kveld og noen dager tar jeg Paracet i tillegg. Jeg har følgende ”diagnose” fra før: Komplex autoimmun situasjon: - 2003 fikk diagnosen Autoimmun thyroiditt - Antistoffer mot intrinsic faktor – b12-mangel - Januar 2004: Cøliaki påvist - 2004: Obs Diab (Påvist ved en prøve, ikke ved senere prøve) Fått følgende svar på blodprøver nå: ANA ELISA = 3,3 Anti SSA = 84,5 A-SSA(Ro60)blot = positiv A-SSA(Ro52)blot = positiv Anti-GPC = svak positiv Anti-TPO = 714 Anti-TSH-res. = 2,1 I april var TSH = 0.80 I juni tok jeg blodprøver som kunne indikere reumatisme, men har vært hos reumatolog og hun tok bare flere blodprøver som jeg ennå ikke har fått svar på. Jeg sjekker hver tredje måned med blodprøver om stoffskifte holder seg stabilt. Jeg tar B12 sprøyter hver tredje måned. Har prøvd å finne informasjon på internet, men synes ikke jeg klarer å finne ut om det er sammenheng mellom sykdommene mine. Finner heller ikke at det er noen behandling for dette med armene. Har du noen forklaring og tips på hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197144-myalgi-og-autoimmune-sykdommer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Synes det er rimelig at du får en oppfølgingstime hos reumatolog. Noen ganger bør det taes en vevsprøve fra en muskel for å fine ut om auto-immun sykdom har angrepet muskelvevet. Lavt stoffskifte i seg selv kan gi muskelsmerter, og unormal tarmaktivitet likeså. Muskelsmerter sees også ved stress, og kroppen din er kanskje i en stress-reaksjon. Sunt kosthold er viktig. Rikelig omega-3 hjelper mange; gjerne 3-4 dobbel dose av det du kan få gjennom 10ml tran. ( som er maxdose pga A-vitamin-innholdet). Noen blir bedre av rikelig dose anti-oksydanter; et helsekost-produkt som heter Avantgarden kan du med hell forsøke. Riktig trening kan du få hjelp av hos en fysioterapeut. Trening i slynge-apparater ( SET-behandling) hjelper mange med vond nakke og påfølgende smerter i armene. men i første omgang synes jeg du skal fåoppfølgingstime hos reumatolog. Noen ganger kan en kort kortison-kur forsøkes, som del i diagnose-setting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197144-myalgi-og-autoimmune-sykdommer/#findComment-1386054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.