Gå til innhold

Unormale blodverdier, til Nina Lindstad

Anbefalte innlegg

Takk for svar på spørsmålet mitt om unormale blodverdier. Jeg tenkte jeg skulle legge til et par ting.

I forbindelse med de unormale blodverdiene har jeg hatt en ganske langvarig nyrebekkenbetennelse, som jeg har fått antibiotika for i flere måneder. Jeg tar nå lavdose langtidsprofylakse mot dette. Jeg var ganske dårlig på det verste, med oppkast, feber og ingen matlyst. Men selv nå, uten disse symptomene, er SR: 140 og CRP: 222.

Jeg lider i tillegg til dette av kronisk leddgikt, og min fastlege mener derfor at den lave blodprosenten er en kombinasjon av leddgikten og nyrebekkenbetennelsen. Men jeg tviler litt siden ferritin er så høyt, og blodprosenten aldri har vært så lav før.

Jeg kan kanskje oppgi noen av de andre blodverdiene: Erytrocytter: 3.09, Leukocytter: 113.2, Trombocytter: 690, EVF (HCT): 25, MCH: 24, MCHC: 30, MVC: 80, RDW: 17.

Jeg har hørt at unormalitet i et hormon som produseres av nyrene, også kan forårsake høy ferritin/lav blodprosent.

Kan dette være tilfelle hos meg, utifra detaljene jeg har gitt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/197284-unormale-blodverdier-til-nina-lindstad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

SR på 140 og CRP på 222 etter en antibiotika-kur tyder på at det fremdeles er en inflammasjon eller infeksjon i kroppen din. Ferritin er i likhet med CRP et akutt faste-protein, og når disse er høye samtidig, er det nok ikke jernlageret ditt som er for høyt. Jernlageret kan forøvrig måles ved samtidig å måle TIBC og serum-jern. Kanskje er dette gjort. Spesielt høy ferritin kan også sees ved lever-betennelser og enkelte leukemi-former. Og ved jernlagrings-sykdommer ( hemokromatose). vet ikke om du tenker på Pheokromocytom når du snakker om "hormon fra nyrene"; dette skyldes hormoner av adrenalin-typen som produseres i binyrene; kan gi anfall med høyt blodtrykk, hurtig puls og varmefølelse som symptom. De høye infeksjonsprøvene dine synes jeg skal utredes videre; kanskje av en indremedisiner på sykehus. Årsak bør finnes. Nyrebekkenbetennelse skal ikke gi så høye verdier etter behandling; 3 uker etterpå bør iallfall CRP og SR være tilnærmet normale. Dersom leddgikt er årsak, er du kanskje underbehandlet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...