carmela Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 Takk for svar på spørsmålet mitt om unormale blodverdier. Jeg tenkte jeg skulle legge til et par ting. I forbindelse med de unormale blodverdiene har jeg hatt en ganske langvarig nyrebekkenbetennelse, som jeg har fått antibiotika for i flere måneder. Jeg tar nå lavdose langtidsprofylakse mot dette. Jeg var ganske dårlig på det verste, med oppkast, feber og ingen matlyst. Men selv nå, uten disse symptomene, er SR: 140 og CRP: 222. Jeg lider i tillegg til dette av kronisk leddgikt, og min fastlege mener derfor at den lave blodprosenten er en kombinasjon av leddgikten og nyrebekkenbetennelsen. Men jeg tviler litt siden ferritin er så høyt, og blodprosenten aldri har vært så lav før. Jeg kan kanskje oppgi noen av de andre blodverdiene: Erytrocytter: 3.09, Leukocytter: 113.2, Trombocytter: 690, EVF (HCT): 25, MCH: 24, MCHC: 30, MVC: 80, RDW: 17. Jeg har hørt at unormalitet i et hormon som produseres av nyrene, også kan forårsake høy ferritin/lav blodprosent. Kan dette være tilfelle hos meg, utifra detaljene jeg har gitt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197284-unormale-blodverdier-til-nina-lindstad/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 6. september 2005 Del Skrevet 6. september 2005 SR på 140 og CRP på 222 etter en antibiotika-kur tyder på at det fremdeles er en inflammasjon eller infeksjon i kroppen din. Ferritin er i likhet med CRP et akutt faste-protein, og når disse er høye samtidig, er det nok ikke jernlageret ditt som er for høyt. Jernlageret kan forøvrig måles ved samtidig å måle TIBC og serum-jern. Kanskje er dette gjort. Spesielt høy ferritin kan også sees ved lever-betennelser og enkelte leukemi-former. Og ved jernlagrings-sykdommer ( hemokromatose). vet ikke om du tenker på Pheokromocytom når du snakker om "hormon fra nyrene"; dette skyldes hormoner av adrenalin-typen som produseres i binyrene; kan gi anfall med høyt blodtrykk, hurtig puls og varmefølelse som symptom. De høye infeksjonsprøvene dine synes jeg skal utredes videre; kanskje av en indremedisiner på sykehus. Årsak bør finnes. Nyrebekkenbetennelse skal ikke gi så høye verdier etter behandling; 3 uker etterpå bør iallfall CRP og SR være tilnærmet normale. Dersom leddgikt er årsak, er du kanskje underbehandlet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/197284-unormale-blodverdier-til-nina-lindstad/#findComment-1386073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.