Champagne Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Og jeg håper det blir den siste. Lenge siden jeg har vært i Oslo skjønner jeg, for nå var det bokstavelig talt som å være i et annet land. Greit nok det, men å se et menneske fullstendig tildekket, gå rett ved siden av meg, gjorde nesten vondt. Jeg synes så inderlig synd på disse jentene! Ikke var hun så gammel heller, tror jeg. Ikke lett å bedømme, for det eneste jeg så var øynene, alt annet var dekket til. Pluss et slags rutete stoff foran øynene, slik at hun umulig kan ha noe gangsyn å snakke om. Mulig jeg høres ut som en naiv bondetuppe, men er dette et vanlig syn i Oslo nå om dagen? Stakkars jenter! 0 Siter
cathlin Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Det er ganske så vanlig i Oslo. Hvorfor syns du synd på henne? 0 Siter
Champagne Skrevet 7. september 2005 Forfatter Skrevet 7. september 2005 Det er ganske så vanlig i Oslo. Hvorfor syns du synd på henne? Orker ikke denne diskusjonen, jeg har fått svar på at det er vanlig. Takk for svar. 0 Siter
cathlin Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Orker ikke denne diskusjonen, jeg har fått svar på at det er vanlig. Takk for svar. Ups, beklager. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Det er helt vanlig og ja, jeg er enig med deg at det er et trist syn. 0 Siter
Gjest skrævadottir Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Det er helt vanlig og ja, jeg er enig med deg at det er et trist syn. Jeg blir også så uendelig trist av å se det. Så ekstrem fornedring av et menneske. Hvordan kan menn oppnå ære på denne måten? 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Jeg blir også så uendelig trist av å se det. Så ekstrem fornedring av et menneske. Hvordan kan menn oppnå ære på denne måten? Jeg skjønner det heller ikke. 0 Siter
Gjest FrekkeFrida Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Det er ikke helt vanlig syn, men heller ikke uvanlig. Har ofte sett burkaer, men det har vært andre steder enn i Norge. Går vel oftest rundt i Oslo sentrum, heldigvis, uten slikt syn. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Hel burka er ikke et veldig vanlig syn i Oslo, nei. Man ser mange varianter av hijaber og denslags, men burkaen med bare nettinggitter foran øynene er relativt uvanlig, selv på Grønland. Jeg har prøvd burka selv en gang, og det er et klaustrofobisk, klamt mareritt. Helt jævlig å ha på seg. At folk velger å gå med hijab, har jeg imidlertid ingen problemer med å forstå. Det innebærer jo ikke de samme fysiske hindringene som burkaen. 0 Siter
flisa Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Hun må jo være født her da - i og med at de ikke klarer å ta passbilde av henne.... 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Hun må jo være født her da - i og med at de ikke klarer å ta passbilde av henne.... Enkelt å låne leg.'en til søstra eller morra for den saks skyld 0 Siter
flisa Skrevet 7. september 2005 Skrevet 7. september 2005 Enkelt å låne leg.'en til søstra eller morra for den saks skyld De burde jo fått gitter med hardangersaum i Norge 0 Siter
Goliath Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Det er ganske så vanlig i Oslo. Hvorfor syns du synd på henne? Jeg synes det er svært synd på de som enten tvinges til å bruke burka pga en kultur og religion som behandler menn og kvinner så til de grader forskjellig, eller "frivillig" velger å kle seg slik grunnet den indoktrineringen de er blitt gjenstand for. Å måtte gå kledd slik (tvunget eller "tvunget frivillig") er en skam og viser bare hvor kort mennesket er kommet siden den "mørke middelalder" - også her i Norge. 0 Siter
cathlin Skrevet 10. september 2005 Skrevet 10. september 2005 Jeg synes det er svært synd på de som enten tvinges til å bruke burka pga en kultur og religion som behandler menn og kvinner så til de grader forskjellig, eller "frivillig" velger å kle seg slik grunnet den indoktrineringen de er blitt gjenstand for. Å måtte gå kledd slik (tvunget eller "tvunget frivillig") er en skam og viser bare hvor kort mennesket er kommet siden den "mørke middelalder" - også her i Norge. Jeg ser på de som går i burka at de gjør det som en del av tradisjonen. Jeg vet ikke om jeg vil si at de -velger- det på samme måte som jeg velger om jeg vil gå med bukse eller skjørt. Det er et symbol. Et symbol på en tradisjon som man fødes inn i, "ufrivillig". Man tolker disse symbolene ulikt. Ta skottene for eksempel, hvordan blir det anderledes. Ser du på å gå med kilt som en stor skam? Syns du synd på skottene som kom til Norge, for å se fotballkampen og brølte seg fra pub til pub i skjørt? 0 Siter
Goliath Skrevet 12. september 2005 Skrevet 12. september 2005 Jeg ser på de som går i burka at de gjør det som en del av tradisjonen. Jeg vet ikke om jeg vil si at de -velger- det på samme måte som jeg velger om jeg vil gå med bukse eller skjørt. Det er et symbol. Et symbol på en tradisjon som man fødes inn i, "ufrivillig". Man tolker disse symbolene ulikt. Ta skottene for eksempel, hvordan blir det anderledes. Ser du på å gå med kilt som en stor skam? Syns du synd på skottene som kom til Norge, for å se fotballkampen og brølte seg fra pub til pub i skjørt? For meg så er det en uendelig stor forskjell på dette. Det ene (kilten) er noe de velger å kle seg i frivillig og gjør med glede - samtidig som det ikke er et symbol på undertrykkelse og forskjellsbehandling av menn og kvinner. Det andre (burka) er noe som mange tvinges å gå med (direkte eller indirekte), og som nettopp symboliserer undertrykkelse og ukultur. Et forsøk på sammenlikning av dette blir fullstendig irrelevant. 0 Siter
cathlin Skrevet 13. september 2005 Skrevet 13. september 2005 For meg så er det en uendelig stor forskjell på dette. Det ene (kilten) er noe de velger å kle seg i frivillig og gjør med glede - samtidig som det ikke er et symbol på undertrykkelse og forskjellsbehandling av menn og kvinner. Det andre (burka) er noe som mange tvinges å gå med (direkte eller indirekte), og som nettopp symboliserer undertrykkelse og ukultur. Et forsøk på sammenlikning av dette blir fullstendig irrelevant. Både kilt og burqa er begge kulturelle klesplagg, i så måte kan de sammenlignes. Man snakker om at man kan velge hva man kler seg i og at ulike plagg har symbol utover funksjon. Kan vi (i Norge) "velge fritt" hva vi vil kle oss i, klesstil? Står vi friere i forhold til en del av de afghanske kvinnene? Jeg tror at markedet styrer mye av det man -velger- å kle seg i, samt kultur og sosialklasse, relgion og tradisjon. Hvis man løfter blikket og ser på samfunnet man er en del av, kan man kalle seg fri? Jeg vet ikke. Jeg nevner dette fordi du snakker om "frivillig"-het og "tvang". Jeg mener det er mulig å sammenligne uten å blande inn synd og skam, men for all del, jeg er med på symbolikken burquaen har. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. september 2005 Skrevet 13. september 2005 Jeg ser på de som går i burka at de gjør det som en del av tradisjonen. Jeg vet ikke om jeg vil si at de -velger- det på samme måte som jeg velger om jeg vil gå med bukse eller skjørt. Det er et symbol. Et symbol på en tradisjon som man fødes inn i, "ufrivillig". Man tolker disse symbolene ulikt. Ta skottene for eksempel, hvordan blir det anderledes. Ser du på å gå med kilt som en stor skam? Syns du synd på skottene som kom til Norge, for å se fotballkampen og brølte seg fra pub til pub i skjørt? Jaggu gjør jeg. Hadde jeg sett en mann i kilt hadde jeg dødd av latter ;o) 0 Siter
cathlin Skrevet 13. september 2005 Skrevet 13. september 2005 Jaggu gjør jeg. Hadde jeg sett en mann i kilt hadde jeg dødd av latter ;o) Hehe. Du skulle vært i byen for en ukes tid siden:-) 0 Siter
Goliath Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Både kilt og burqa er begge kulturelle klesplagg, i så måte kan de sammenlignes. Man snakker om at man kan velge hva man kler seg i og at ulike plagg har symbol utover funksjon. Kan vi (i Norge) "velge fritt" hva vi vil kle oss i, klesstil? Står vi friere i forhold til en del av de afghanske kvinnene? Jeg tror at markedet styrer mye av det man -velger- å kle seg i, samt kultur og sosialklasse, relgion og tradisjon. Hvis man løfter blikket og ser på samfunnet man er en del av, kan man kalle seg fri? Jeg vet ikke. Jeg nevner dette fordi du snakker om "frivillig"-het og "tvang". Jeg mener det er mulig å sammenligne uten å blande inn synd og skam, men for all del, jeg er med på symbolikken burquaen har. Det er nettopp det at burkaen symboliserer undertrykkelse av kvinnen og den (u)kulturen som disse miljøer representerer på det området som gjør at jeg er så sterkt i mot det. Det strider mot alt av hva kvinner (og en del menn) har kjempet for i Norge siden sent på 18-hundre tallet. Og det er en skam å se at det nå skal være "greit" for noen miljøer i Norge å gå hundre år tilbake i tid - uten at vi skal reagere sterkt på det. 0 Siter
cathlin Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 Det er nettopp det at burkaen symboliserer undertrykkelse av kvinnen og den (u)kulturen som disse miljøer representerer på det området som gjør at jeg er så sterkt i mot det. Det strider mot alt av hva kvinner (og en del menn) har kjempet for i Norge siden sent på 18-hundre tallet. Og det er en skam å se at det nå skal være "greit" for noen miljøer i Norge å gå hundre år tilbake i tid - uten at vi skal reagere sterkt på det. Jeg syns det er like jævlig at man ubevisst gjennomsyres og selger seg til markedskreftene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.