Gå til innhold

I dag så jeg en burka for første gang..

Anbefalte innlegg

Gjest kan du ikke mene
Skrevet

Både kilt og burqa er begge kulturelle klesplagg, i så måte kan de sammenlignes.

Man snakker om at man kan velge hva man kler seg i og at ulike plagg har symbol utover funksjon.

Kan vi (i Norge) "velge fritt" hva vi vil kle oss i, klesstil? Står vi friere i forhold til en del av de afghanske kvinnene? Jeg tror at markedet styrer mye av det man -velger- å kle seg i, samt kultur og sosialklasse, relgion og tradisjon. Hvis man løfter blikket og ser på samfunnet man er en del av, kan man kalle seg fri? Jeg vet ikke.

Jeg nevner dette fordi du snakker om "frivillig"-het og "tvang". Jeg mener det er mulig å sammenligne uten å blande inn synd og skam, men for all del, jeg er med på symbolikken burquaen har.

Min fetter jobbet i afganistan for ti år siden, og så kvinner bli tent på (og brent til døde) fordi deler av kroppen ( som en ankel) hade vært synlig under burkaen. Så å sammenligne andre nasjonaldrakter med burka og andre plagg som skal tildekke all kvinnelighet, blir helt urimelig.

Skrevet

Jeg syns det er like jævlig at man ubevisst gjennomsyres og selger seg til markedskreftene.

Og det har hva med burka å gjøre?

I tillegg til at jeg ikke forstod et kvekk av hvem som er gjennomsyret av hva, og vilke markedskrefter innenfor vilke område du sikter til???

Skrevet

Og det har hva med burka å gjøre?

I tillegg til at jeg ikke forstod et kvekk av hvem som er gjennomsyret av hva, og vilke markedskrefter innenfor vilke område du sikter til???

I rest my case.

Skrevet

I rest my case.

Den ble det visst for vanskelig å svare på ja.

Og det forstår jeg egentlig godt....

Ikke alltid lett å svare på hva som egentlig ligger bak slike for noen "populære fraser".

Det høres bare så "riktig ut" liksom...? :-)

Skrevet

Den ble det visst for vanskelig å svare på ja.

Og det forstår jeg egentlig godt....

Ikke alltid lett å svare på hva som egentlig ligger bak slike for noen "populære fraser".

Det høres bare så "riktig ut" liksom...? :-)

Hehe.

Jeg syns det ble litt kjedelig å argumentere eller diskutere videre, når du til stadighet gjentar deg selv. Det blir likesom ingen utvikling i tillegg til at man har ulikt perspektiv.

Poenget mitt var altså hvis man ser på burka som et klesplagg som er en del av en kultur. Og setter den i forhold til en norsk kles-kultur, (nå har jeg gått bort fra symbolikken) finner jeg at her i landet er det markedet som bestemmer hva man skal kle seg i. Satt på spissen så selger man seg til markedskreftene, ofte "ubevisst", som igjen kan være "ukultur", som du kaller det, sett fra en annen kultur.

Det er ikke dermed sagt at jeg godtar undertrykkelse av kvinner. Jeg er selvsagt for frigjøring. Men poenget mitt var å forsøke og sette ting i perspektiv i forhold til hva man er en del av.

God helg! :-)

Skrevet

Hehe.

Jeg syns det ble litt kjedelig å argumentere eller diskutere videre, når du til stadighet gjentar deg selv. Det blir likesom ingen utvikling i tillegg til at man har ulikt perspektiv.

Poenget mitt var altså hvis man ser på burka som et klesplagg som er en del av en kultur. Og setter den i forhold til en norsk kles-kultur, (nå har jeg gått bort fra symbolikken) finner jeg at her i landet er det markedet som bestemmer hva man skal kle seg i. Satt på spissen så selger man seg til markedskreftene, ofte "ubevisst", som igjen kan være "ukultur", som du kaller det, sett fra en annen kultur.

Det er ikke dermed sagt at jeg godtar undertrykkelse av kvinner. Jeg er selvsagt for frigjøring. Men poenget mitt var å forsøke og sette ting i perspektiv i forhold til hva man er en del av.

God helg! :-)

Jeg ser den siden av saken cathlin, og er ikke helt uenig med deg der.

Men for meg så stiller burkaen i en særstilling - både fordi den symboliserer noe svært negativt, og fordi den gjør det på en måte som er svært uheldig for kvinnen.

Å måtte bære burka ALLTID når du er blant andre mennesker enn dine aller nærmeste, gjør jo også at du blir svært hemmet i et moderne samfunn. Du stenges effektivt borte fra en rekke aktiviteter, det hemmer deg i arbeidslivet og det er ødeleggende for integrasjon mot resten av samfunnet.

Alt ovenfor noe som mennene bak denne (u)kulturen ser på som positivt.....

Skrevet

Jeg ser den siden av saken cathlin, og er ikke helt uenig med deg der.

Men for meg så stiller burkaen i en særstilling - både fordi den symboliserer noe svært negativt, og fordi den gjør det på en måte som er svært uheldig for kvinnen.

Å måtte bære burka ALLTID når du er blant andre mennesker enn dine aller nærmeste, gjør jo også at du blir svært hemmet i et moderne samfunn. Du stenges effektivt borte fra en rekke aktiviteter, det hemmer deg i arbeidslivet og det er ødeleggende for integrasjon mot resten av samfunnet.

Alt ovenfor noe som mennene bak denne (u)kulturen ser på som positivt.....

Jeg ser også klart poenget ditt. Jeg er usikker på i hviklen grad det virker hemmende i et moderne samfunn. Uansett er jeg også usikker på om løsningen ville være å forby burkabruk.

Vi får se hvordan det utvikler seg.

Skrevet

Jeg ser også klart poenget ditt. Jeg er usikker på i hviklen grad det virker hemmende i et moderne samfunn. Uansett er jeg også usikker på om løsningen ville være å forby burkabruk.

Vi får se hvordan det utvikler seg.

Det er vanskelig å vite hva som er den mest hensiktsmessige måten å få bukt med dette på.

Vanligvis er jeg generelt i mot forbud, hvis det finnes andre egnede måter å løse problemet på.

Og denne problematikken må jo også ses i sammenheng med andre problemer knyttet til innvandring og kulturkollisjoner.

Skrevet

Et tankeeksperiment:

Hva hadde ekjedd hvis en mann hadde gått med finlandshette på Karl Johan?

Skrevet

Det er vanskelig å vite hva som er den mest hensiktsmessige måten å få bukt med dette på.

Vanligvis er jeg generelt i mot forbud, hvis det finnes andre egnede måter å løse problemet på.

Og denne problematikken må jo også ses i sammenheng med andre problemer knyttet til innvandring og kulturkollisjoner.

"Og denne problematikken må jo også ses i sammenheng med andre problemer knyttet til innvandring og kulturkollisjoner. "

Hva prøver du å fortelle meg?

Skrevet

"Og denne problematikken må jo også ses i sammenheng med andre problemer knyttet til innvandring og kulturkollisjoner. "

Hva prøver du å fortelle meg?

Ikke noe annet enn hva du sikkert allerede vet.

Problemstillingen er sammensatt, og det finnes neppe noen enkle løsninger (som f.eks forbud).

Løsningen må være summen av mange ulike tiltak.

Og hva trodde du at jeg forsøkte å fortelle deg?

ps: husk at jeg er mann, og vi sier vanligvis det vi mener rett ut, og ikke som dunkle hentydninger....:-)

Skrevet

Ikke noe annet enn hva du sikkert allerede vet.

Problemstillingen er sammensatt, og det finnes neppe noen enkle løsninger (som f.eks forbud).

Løsningen må være summen av mange ulike tiltak.

Og hva trodde du at jeg forsøkte å fortelle deg?

ps: husk at jeg er mann, og vi sier vanligvis det vi mener rett ut, og ikke som dunkle hentydninger....:-)

Okidoki :-)

Ordet tiltak gir meg forøvrig gåsehud.

Du babler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...